fredag 25 januari 2019

Järnvägarnas kapacitetsbrist

» Bygg nya stambanor - NU

Det är trångt på de svenska järnvägsspåren. Mycket trångt! Aldrig tidigare har det varit så trångt. Under många årtionden var det motorvägar och flygplatser som gällde. Järnvägen var satt på undantag. Underhållet var bristfälligt och anpassningen av kapaciteten till behoven uteblev. Det populäraste som fanns var att lägga ner en ny bandel. Sedan en tid tillbaka har det vänt. I varje fall när det gäller ord och löften. I praktiken händer det inte tillräckligt mycket. Det saknas handlingskraft och pengar.

Möte i Åstorp
Tankarna på nya höghastighetsbanor har diskuterats länge. Se t.ex. den här mer än 10 år gamla artikeln där dåvarande Banverket tyckte det var dags. Överenskommelser har skrivits och löften har getts. Sedan har inget hänt! Det finns inte pengar. Det verkar som om man ser en utbyggnad av nya stambanor enbart som en kostnad och inte som en investering. För egentligen är det detta det först och främst handlar om. Att bygga nya stambanor så att man kan öka kapaciteten och ansluta nya städer till stambanenätet. Att man sedan passar på att bygga för högre hastigheter är något vi får på köpet. Höghastighetståg är idag självklart runt om i världen.

Men, kanske kan det äntligen börja röra på sig. Utbyggnad av nya stambanor med höghastighetståg finns med i Stefan Löfvens överenskommelse med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Liberalerna har tidigare varit tveksamma men har nu också skrivit under. Nya Infrastrukturministern Tomas Eneroth har gått ut offentligt och hävdat att nu är det bråttom att komma igång. I dag är det Moderaterna och Sverigedumokraterna som dock fortfarande säger Nej. Centern och Miljöpartiet vill också sätta fart.

Så, tryck på startknappen! De stambanor som vi har i dag byggdes genom att svenska staten lånade upp pengar för bygget. Man insåg på den tiden att det var en investering. I dag verkar många tyvärr främst se det som en kostnad.

Det finns två tydliga argument för att bygga nya stambanor för snabbtåg. 1/ Kapaciteten MÅSTE ökas. I dag är det så trångt på de spår som finns när snabbtåg, regionala tåg och godståg ska trängas på samma spår. Tåg som kör olika fort och där därför snabbtåg inte kan köra så fort som dom egentligen kan. Genom att bygga nya stambanor kan trafiken delas upp på ett smartare sätt och det blir plats på spåren. Kapaciteten MÅSTE ökas. 2/ Vi måste resa på ett mer miljöacceptabelt sätt. Alltså måste tågen bli en bättre konkurrent med flyget och bilen. Bygger vi nya banor (som vi MÅSTE), så ska dom byggas för en högre hastighet.

Snabbtag

Sätt fart!

Inga kommentarer: