söndag 28 juni 2009

Och ännu varmare i dag

I dag är det tydligen 300 år sedan den svenska drömmen om att vara en stormakt tog en vändning. Det är i dag 300 år sedan en svensk armé fick ordentligt på käften av en rysk sådan i Poltava (som alltså ligger i dagens Ukraina). Många oskyldiga fick sätta livet till för att hävda kungar och tsarers maktbegär.

Jag såg förresten att Aftonbladet hade räknat ut att i dag har TV3 en USA-dag. Från det man börjar sända på morgonen innan någon normalt funtad individ har vaknat till klockan 0500 i natt så är alla program från USA. Nu är väl detta inget unikt för dessa kommersiella skitkanaler, och det var alltså inte heller ett medvetet val. - "Det bara blev så" är den officiella kommentaren. Jag är övertygad om att när dessa kommersiella TV-kanaler köper in TV-serier från USA som dom vill sända så får dom också 5 andra serier som dom är tvingade att sända på köpet. För jag kan verkligen inte tänka mig att dom betalt för skiten! För om dom betalt för skiten så är deras uppköpare totalt inkompetenta och har blivit lurade (eller mutade).

När jag i går åkte med mamma och Elin med bussen till Helsingborg slog det mig när vi stannade till vid Väla Köpcentrum att detta, ett av Sveriges största köpcentrum, helt klart inte är intresserade av kunder som kommer med buss. Visst finns det en bushållplats, men den leriga upptrampade kostig som leder från busshållplatsen till baksidans ingång till köptemplet visar med all tydlighet att som bussresenär är du inte välkommen till Väla köpcentrum. Antagligen är det så att man från köptemplets ledning gör den bedömningen att bussresenärer inte handlar tillräckligt mycket så att det lönar sig att asfaltera eller stensätta stigen. Jag fortsätter att hålla mig därifrån.

Dagens statistiksiffra visar att svenskarna har blivit mer positiva till att ta emot flyktingar i Sverige. Andelen svenskar som vill ta emot färre flyktingar har minskat från 49% till 45%. Svensken blir tydligen allt mer upplyst.

En del av söndagen har ägnats åt ett biobesök på eftermiddagen. Efter önskemål från Kevin hade jag bokat biljetter till den nya Transformersfilmen, De besegrades hämnd. En orgie i datoranimeringar med Krasch, Bang. Boom, men handlingen tyckte jag var lite väl tunn. Vi fick lära oss att kärleken varar för evigt, att USA är bäst och starkast, att våld löser alla problem samt att det alltid finns fjönar som inte tycker att våld är lösningen på alla problem - men dom är som sagt fjönar. Jag ger filmen 2 leksaksdockor, men jag har en känsla av att Kevins betyg ligger klart högre. Det som räddar mitt betyg från att bara bli en leksaksdocka är det faktum att filmen innehåller några scener med humor. Men allt för få.

Upphittat: På en gata i Helsingborg har jag hittat en 100-kronorssedel. Den som tappat sedeln kan kontakta mig så ska han /hon få tillbaka denna. Sedeln återfås mot beskrivning. Uppge på vilken gata du tappade den, och vilket serienummer den har så ska jag skicka den om du även berättar din adress.

För övrigt har det i dag varit på tok för varmt. När temperaturen passerat de 25 är det inte längre skönt, och när det närmar sig de 30 vill jag emigrera till Svalbard.

Inga kommentarer: