söndag 14 juni 2009

Fredrik sparar - kommunerna får betala

Socialbidragen ökar kraftigare än befarat. 8 av 10 socialchefer räknar inte med att kunna hålla budgeten. Kostnaderna för försörjningsstöd stiger i en allt snabbare takt. Var fjärde socialchef tror att det pga detta kommer att bli allt svårare att få hjälp. När pengarna tryter och man måste göra vissa saker som är obligatoriska så kommer man att tvingas till hårdare bedömningar där det går att göra bedömningar. Och detta trots att en hel del kommuner (tom borgerligt styrda) öppet har börjat tala om att man är tvingade till skattehöjningar. Statens besparingar drabbar nu kommunerna.

Det har varit presidentval i Iran. Och valkampanjen har av många bedömts som osedvanligt öppen. Men när nu resultatet har offentliggjorts, och den sittande presidenten Mahmoud Ahmadinejad uppges ha fått 63% av rösterna, nästan mer än dubbelt så mycket som främste utmanaren Mir Hossein Mousavi reagerar man med ryggraden i väst och är övertygade om att valet avgjorts med fusk. Och, det är inte alls omöjligt att det inte gått rätt till. Snarare skulle jag bli förvånad om det inte hade manipulerats. Men, medan media rapporterar från Teheran där stödet för utmanaren Mir Hossein Mousavi är som störst så har Mahmoud Ahmadinejad sitt stora stöd på landsbygden dit utländsk media oftast inte gitter resa.

På Aftonbladets debattsida finns i dag en partsinlaga från Sveriges Filmproducenter, TV-Producenterna och Sveriges Reklamfilmsproducenter. Dom har för lite att göra och tjänar inte tillräckligt med pengar. Och det utmynnar i att dom tycker att SVT ska åläggas att lägga minst 25% av sin produktion hos fristående producenter. SVT ska alltså sparka personal som producerar TV, för att andra fristående producenter tvångsvägen ska få göra program till SVT. Tala om att kräva statliga ingripande för att få något att göra! I morgon kommer ett debattinlägg från Volvos underleverantörer som kräver att staten bestämmer att minst 25% av Volvobilarna ska tillverkas av underleverantörer. Man kommer också att kräva att 25% av Findus produktion av djupfryst mat ska tillverkas av underleverantörer och att 25% av de filmer som Sveriges Reklamfilmsproducenter producerar ska göras av producenter som INTE är medlemmar av Sveriges Reklamfilmsproducenter. Naturligtvis ska SVT (som alla andra) ha rätt att köpa in tjänster om dessa bedöms som bättre och mer ekonomiska, men det är inte realistiskt att kräva att man bara får producera en viss andel själv.

Precis som jag förvarnade om i går på eftermiddagen så var det dags för biobesök i går på kvällen. Kevin hade framfört önskemål om att se Änglar och demoner, Ron Howards andra filmatisering av Dan Browns böcker. Tidigare har vi ju sett Da Vinci koden och nu får vi följa forskaren Robert Langdons äventyr (Tom Hanks) i Vatikanen bland mördade påvar, torterade kardinaler och skurkar inne i katolska kyrkans högsta ledning. Det är religiös mysticism, action och letande i Vatikanens gamla arkiv efter ledtrådar för att förhindra att halva Rom flyger i luften. Och det är svårt att veta vem som är hjälte och vem som är skurk. Stellan Skarsgård som spelar chef för Schweizergardet byter skepnad flera gånger, och vad han slutar som, hjälte eller skurk, får ni se filmen för att få veta. Men, jag tycker det blir lite väl mycket mysticism för min smak. Jag nöjer mig med att ge filmen tre krucifix.

Joggingrapport 2009: Slutligen kan jag berätta att det äntligen blev dags för en ny joggingrunda i dag på eftermiddagen. Vädret har nu blivit trevligt igen, och dessutom har förkylningen i huvudsak släppt så nu kunde allt det där som inte blivit gjort - bli gjort. Jag klippte alltså gräsmattan i dag. Jag slet med att plocka bort ogräs mellan betongplattorna på trädgårdsuppfarten. Och blev av hustrun tvingad att sätta ihop badbassängen på gräsmattan. Det som inte blev gjort var häckklippning. Men jag får se om jag kan ta lite några kommande kvällar. Men det var jogging jag skulle skriva om. Jag nöjde mig med den kortare sexkilometersrundan. Solen sken, och det fläktade en hel del. Men det tar ut sig, medvind ibland och motvind ibland. Kort sagt - det var skönt att springa. Tiden 30.15 var fullt godkänd efter några veckors uppehåll för förkylning osv.

Inga kommentarer: