måndag 19 februari 2007

Våld föder mer våld

George Bushs säkerhetsplan för Irak innebär en kraftigt ökad insats av både amerikanska trupper och irakiska trupper. Tanken är att område efter område, av först Bagdad, ska säkras av trupperna. Och sedan ska trupperna stanna kvar i de områden som säkrats så att inte "fienden" tar över igen som tidigare så snart de amerikanska trupperna dras tillbaka. Och än så länge hävdar de amerikanska (och irakiska) myndigheterna att säkerhetsplanen fungerat. Antalet bombattentat har minskat i Bagdad efter att planen satts i verket. Iraks befälhavare för operationen, Abbud Quanbar gjorde därför i går en rundtur för att skryta om hur bra det fungerat. Tyvärr var det hela dåligt tajmat. Samtidigt som Abbud höll tal om hur bra det fungerat small två av de värsta bomberna på länge i Bagdad. Resultat 60 döda. Det går inte att med våld bekämpa annat våld. Det måste till andra metoder.

Alkoholliberalerna är igång igen. Just nu förbereds från främst moderat håll ett förslag som ska sänka skatten på öl och vin för att konkurrera med importen från lågskatteländerna. Samtidigt ska skatten på ren sprit höjas. Alkoholliberalerna tror att detta ska få stopp på privatimporten. Kent Härstedt är missnöjd, han tycker att spritskatten också ska sänkas. Vad ingen vill kännas vid är att medan Finland som gjort just detta har en fortsatt ökad alkoholkonsumtion har den avstannat i Sverige som än så länge vägrat ge efter för spritliberalerna. Behåll den höga skatten och bekämpa smuggling och illegal försäljning istället!

Springtimerapport 2007: Det blev en veckas uppehåll igen innan jag i går under sen eftermiddag kunde ge mig ut på en ny joggingrunda. Vi kan skylla det på lite lätt ryggont under några dagar. Vi kan skylla det på att jag faktiskt hade lite ont i foten. Vi kan också skylla det på mindre tid. Pendling till Helsingborg som jag ju tvingats till från förra veckan innebär mycket förenklat att jag är hemma ungefär en timme senare på eftermiddagen. Försäkringskassan har helt enkelt stulit en timme varje dag av mitt liv genom sin dumma tro på centraliseringens fördelar. Vi kan också konstatera att det är ganska kallt och mörkt att ge sig ut och jogga - det lockar inte. Hur som helst var det ganska skönt i dag. Tidig förmiddag kändes det faktiskt som riktigt vår, men sedan kom molnen. Men det blåste inte, ingen nederbörd och några plusgrader. Det gick helt enkelt inte att skylla på vädret. Och det kändes riktigt skönt att springa i dag. Visserligen var nog halten mjölksyra i benen lite för hög i uppförsbackarna, men jag kände att det gick ganska fort. Åter hemma efter de knappa 6 kilometrarna hade jag en känsla att tiden skulle bli årsbästa. Men den tid tidtagaruret visade, 9 hundradels sekunder tyder på att jag darrat till när jag startade klockan och stannat den direkt. Taskigt när det gick så bra!

Inga kommentarer: