söndag 4 februari 2007

Avveckla kärnkraften innan den avvecklar oss

I går fick Forsmark stänga även reaktor 2. Det var fjärde reaktorn på en vecka som fick stängas pga ålderskrämpor. Allt för att dom börjar bli gamla och uttjänta och nu tvingas gå på övertid. Kärnkraftskramarna som kämpat med näbbar och klor för att stoppa en lugn och sansad avveckling får ta ett stort ansvar när vi snart tvingas stänga ner aggregaten på kort tid. Dom är nu gamla och skröpliga - precis som jag själv känner mig ibland. Skillnaden är att jag inte är en fara för andra när jag havererar. Svensk kärnkraft har gjort sitt!

Fritidsresor ska börja att till extra kostnad erbjuda platser på flyget som är barnfria. Allt för att resenären ska slippa höra barn som skriker och för väsen. Och det är ju något som kan tyckas helknäppt. Det finns restauranger som portförbjuder barnfamiljer t.ex. Barnen är vår framtid så jag tycker det är korkat. Men, det finns en annan del av frågan. Varför blir folk störda av barn? En del kanske för att dom inte tål något ljud alls. Barn är inte tysta kan jag som förälder berätta för de som inte haft barn. Barn måste få ge utlopp för sin glädje, sin ilska, sin smärta osv. Men, varför tar föräldrar med sig barn som inte fyllt 1 år på flygturer runt halva jordklotet? En ettåring har ingen som helst glädje av Thailand (för att ta ett exempel). For den stackaren är flygresan en enda lång, tråkig, smärtsam pina. Och då är man inte tyst om man är ett år. Varför är vi så egoistiska att vi pinar våra egna barn för att vi ska få vår efterlängtade solresa? Kan ni inte göra resan utan att barnen ska lida - stanna hemma!

Såg ni uttagningen till Schlager-SM i går? Det gjorde inte jag! 

Inga kommentarer: