måndag 22 januari 2007

Jag älskar opinionsundersökningar

Statistik har, som jag nog sagt förr, alltid fascinerat mig. Denna den ädlaste formen av lögn. I DN läser jag om en undersökning om väljarnas betyg på högeralliansregeringen. Man räknar fram något man kallar förtroendebalans. Högeralliansregeringen ligger efter 100 dagar på +12 (vid förra mätningen för en månad sedan låg man på +15). Vänsteroppositionen ligger på +8 (jämfört med +1 vid mätningen för en månad sedan). Som jämförelse kan berättas att den gamla S-regeringen 100 dagar efter senaste valet låg på +46 medan den borgerliga oppositionen då låg på -11.

Jag läser om jägaren som sköt en anka och lade in i kylen. Några dagar senare när hustrun öppnade kylen tittade ankan lätt bedjande på henne. Den stackaren hade legat levande i kylen i två dagar. Senaste rapporten från veterinären tyder på att ankstackarn lär överleva. Det är tveksamt om jägaren borde göra detta?

Springtimerapport 2007: Precis som jag befarade så kom det en regnskur framåt kvällen i går. Den kom dock innan jag hann ut på motionsrundan, men jag var ändå ute och blev blöt. Det var alltså en helt normal dag - lite regn i varje fall. Till halv sju hade det slutat regna så jag kunde ta min joggingtur. Samma runda som tidigare, och det kändes ganska skönt i början. Men uppe i skogen var det lite väl blött i motionsspåret, det lät allt som oftast inte klamp, klamp utan snarare klafs, klafs - den tid är över när det låter tripp, tripp när man springer. Jag kunde också konstatera att det var ganska tomt i spåret. Regnet hade väl skrämt iväg de flesta av de som från början känt inspiration. Jag mötte dock en joggare, ett par som rastade hunden och min gamla historie / samhällskunskapslärare som var ute på snabbpromenad med hustrun. På hemvägen började jag dock undra om jag hade varit lite för optimistisk i början och hållit för högt tempo. Det tog emot ordentligt i motvinden. Men jag väljer nog att skylla på just motvinden - håller ni inte med? Hur som helst kapade jag ytterligare några sekunder, klockan stannade på 32.20. Det brukar sjunka ganska snabbt de första gångerna, och sedan kommer motreaktionen.....

Fast vi får se hur det går med springandet nu på ett tag. Just nu är det halt som attan efter att ha snöat under dagen. Först töat och nu framåt eftermiddagen fryser det på. DET underlaget springer jag inte på. Inte sedan jag lade mig pladask för ett antal år sedan på trottoaren hemmavid och skrapade kinden ordentligt.

Inga kommentarer: