onsdag 17 januari 2007

Du ljuger Lars Leijonborg!

Jag lyssnade under förmiddagen via P1 på partiledardebatten från Riksdagen. Och där står folkpartikeln Lars Leijonborg rakt upp och ner och ljuger. När han fick kritik för att man gått med på en sänkning av taket i sjukförsäkringen (och tillfällig föräldrapenning och havandeskapspenning osv) hävdade han att man i varje fall höll fast vid 80%-nivån. Men det är ju det man inte gör, vilket t.ex. alla föräldralediga kommer att märka när föräldrapenningen betalas ut i slutet av månaden. ALLA ersättningar är sänkta genom att ersättningen multipliceras med 0,989. I princip får alla sänkt ersättning med 5-10 kronor om dagen, ersättningen är inte längre 80%. Och som föräldraledig får man inte något skatteavdrag som jobbande. Man tillhör ju de tärande och ska straffas. Stå inte i riksdagen och ljug Lars Leijonborg! Det är ingen stor sänkning, men ni har hållit ordentligt tyst om den!

Och när jag ändå hackar på Folkpartiet hör jag på radion att den borgerliga högeralliansen i Stockholm ska införa skriftliga i betyg ordning och uppförande - från 6-års åldern. Folkpartisten Lotta Edholm är en äkta preselyt till sin partikamrat Jan "skoltalibanen" Björklund.

Företaget Obol Invest har tydligen bestämt sig för att kursa. Det ska bli spännande att se hur många idrottare som nu anmäler att dom blivit lurade på pengar. Och hur många idrottare som sitter och undrar hur dom ska göra. Kan man polisanmäla att någon lurat mig på svarta pengar?

En annan skum nyhet jag läste om i går var att SBS ska ändra namn och inriktning på kanalen One Television. Kanalen finns i det digitala markutbudet med sändningstid under ett antal kvällstimmar. Jag har följt flera serier på kanalen och har uppskattat att man inte fyllt ut sändningstiderna med en massa amerikansk dynga utan innehållet har bestått av främst brittiska program, men också tyska och franska serier t.ex. Ett underbart undantag från de sedvanliga billiga utfyllnaderna från andra sidan Atlanten. Nu har moderbolaget SBS och Kanal 5 som ligger bakom bestämt att ändra inriktning. Kanal 9 ska kanalen heta, rikta in sig på segmentet män mellan 35-50 år. Dvs överbliven sport från Kanal 5 och sedvanlig skit från USA. Tack och goodbye! Jag hoppas att kanalen slängs ut ur Boxers utbud. Inriktningen kommer ju inte att vara den man fick sändningstillstånd för. Det finns tillräckligt många likadana kanaler som Kanal 9. Och tänk, jag tror faktiskt att den förändrade inriktningen är planerad från början. Först söker man sändningstillstånd för en udda kanal och när man kommit in i utbudet kan man förvandla den till den vanliga smetiga smörjan.

Springtimerapport 2007: Det känns som om jag skall kunna hålla min föresats om i varje fall två rundor i veckan. I går gav jag mig ut efter sex på kvällen. Samma runda som i lördags på knappa 6 kilometer, men det kändes bättre än vid årets första runda. Jag var lite orolig för om Per hade lagt några träd över elljusspåret vid Tingvalla. Men det hade klarat sig bra. Men det är ju främst bokskog man springer genom och den klarar ju stormen mycket bättre. Jag kunde på hemvägen konstatera att Björnekulla lägger in gurka just nu. Det luktade ättiksinläggningar när man sprang förbi. Jag kapade en knapp halvminut, dagens tid blev 33.05, så det känns som sagt bra. I planen ligger nu att nästa runda blir till helgen.

Inga kommentarer: