torsdag 28 december 2006

Vissa är glada - andra inte

I en intervju i Aftonbladet berättar Fredrik Reinfeldt att han tycker det är roligt att vara statsminister. Det tycker inte vi andra att det är att han är...

Jag tänkte ta ett par kapitel i vår stående serie om hur orättvist vi har fördelat resurserna här i världen. Vi kan dagligen se nya exempel på att det inte saknas resurser, men tyvärr är dom fel fördelade. En del har alldeles för mycket och vill inte dela med sig medan andra saknar resurser. Om du har för mycket pengar kan du t.ex. lägga dom på en mobiltelefon för 7 miljoner. Man kan både ringa och lyssna på MP3-låtar på den. Samt njuta av 120 diamanter som "Le Million de la nuit" smyckats med. Eller varför inte en flaska buteljerat vatten, en 75 cl flaska "Bling H2O" kostar bara omkring 300 kronor. Snusar du kan Swedish Matchs specialsnus "Kardus Superior Blend" vara av intresse. Bara 450 spänn för en dosa... Själv tycker jag att om man nu har för mycket pengar över och har sådana här funderingar så kunde man ju smita mindre från skatterna eller kanske skänka en slant till Rädda Barnen istället. Det tipset skulle jag kunna tänka mig att ge till Olof Mellberg också som betalt ett "sjusiffrigt" belopp för en begagnad Ford Mustang. Man mår inte bättre av skryt, men andra hade kanske mått bättre om man lät bli skrytet. Fast gårdagens redovisade forskning om att det är det faktum att vi äger mer än grannen som gör oss lyckliga, inte det faktum att vi äger gör att jag förstår Olof Mellberg och de andra bättre.

I går gick sista avsnittet av SVT:s dramaserie om Snapphanarna. En serie som tydligen fått en del till att kräva att programmen skulle textas - för skånskans skull! Vilken skånska skulle jag vilja fråga. Den skånska som talades var ju knappt äkta skånska ens. Hade det varit autentiskt borde man ju egentligen talat danska eftersom den våldsamma försvenskning av Östdanmark som skedde knappast hade hunnit få så stort genomslag. Men det är ju en del som tycker att allt som inte är rikssvenska (även kallat nystockholmska) ska textas. Alla dessa som inte vill lära sig förstå dialekter eller när folk bryter på främmande språk. Själv tycker jag det är onödigt när dom textar danska och norska. Däremot uppskattar jag när finska textas...

För övrigt noterar jag att Saddam Hussein nu kan komma att avrättas när som helst. De juridiska hindren för de nya makthavarna att hämnas är avklarade. Både Iraks nya president, Jalal Talabani, och den amerikanska administrationen vill att avrättningen sker så snabbt som möjligt. Iraks nya makthavare för att hämnas så fort som möjligt och USA för att inte fortsatta rättegångar ska avslöja det tidigare amerikanska stödet till Saddam Hussein. Själv anser jag som sagt att en demokrati har inte rätt att ta livet av andra människor. Länder som medvetet dödar andra människor är inte demokratiska. Ingen har rätt att ta någon annans liv, varken Iraks president, USA:s president eller Saddam Hussein.

Slutligen noterar jag att den ökända krogen Crazy Horse i Stockholm stängt. Det var på Crazy Horse SSU:s förra ordförande Anna Sjödin kom i bråk med vakten Babak Jamei. Enligt domstolen var det Anna Sjödin som var den våldsamma, men hon slog tydligen mest på sig själv för det var hon och inte vakten som såg blåslagen ut. Hur som helst har krogen stängt och ägarna tydligen stuckit med pengarna. Undrar om det var en väl vald plats för SSU:arna att slå runt på. Kan undras om dom hade tecknat kollektivavtal med facket???

Inga kommentarer: