tisdag 12 december 2006

Fredrick Federley slår till igen

CUF:s ordförande Fredrick Federley (som är mer moderat än vad moderaterna försöker ge sken av att dom själva är) har engagerat sig starkt för en restaurangägare i Göteborg som inte vill teckna kollektivavtal. I Fredricks värld är det nämligen fritt fram för arbetsgivare att själva välja att konkurrera på olika villkor. Vill man inte skriva på ett avtal, inte betala sjuklön, OB-ersättning eller semesterlön eller sätta av pensionpengar så ska det vara fritt fram att välja detta. Men i Fredricks värld är det mycket som handlar om att den starke bestämmer och den svage ska foga sig. Med Fredrik Federley som ordförande för CUF förvånar det inte mig att Centern som parti gått den väg dom gått.

Israels premiärminister Ehud Olmert försade sig i en tysk TV-intervju. Det han sade kunde nämligen inte tolkas på så mycket annat sätt än ett erkännande av att Israel har kärnvapen. Något som staten Israel är mycket noga med att inte officiellt erkänna. Övriga kärnvapenstater brukar inte vara så finkänsliga utan erkänner innehavet. Men för Israels del är det uppenbart ett känsligt kapitel. Avgångskraven kom nämligen omedelbart. Ehud Olmerts kommentar kom som ett svar på att USA:s kommande försvarsminister haft viss förståelse för Irans vilja att skaffa kärnvapen eftersom, som han sade det, dom var omringade av kärnvapenstater som Ryssland, Pakistan och Israel. Jag tycker alla staterna borde skrota sina kärnvapen på ögona böj.

Slutligen noterar jag att vi upplevt en dag utan regn. Gårdagens skvalande hela dagen blev fullt tillräckligt. Även om vi inte fick lika mycket som delar av Västsverige så bör man t.ex. undvika att gå på gräsmattor. Det enda man hör är ett klafs, klafs. Fast det ska visst komma mer regn i morgon. Jag måste säga att jag har svårt för att få ihop någon Luciastämning. Vi får se om mina kära arbetskamrater får fram en Stjärngossestrut som jag lovat bära om dom har en med sig?

Inga kommentarer: