tisdag 19 december 2006

Mer om girigheten

I ett debattinlägg går ett antal ledare inom industrin ut och kräver att det nya avtalet inte ska innehålla några höjningar av lägstalönerna. I radion hörde jag VD:n för Skogsindustrierna, Marie S. Arwidsson förklara dumheterna. På frågan om hon hade några synpunkter på de massiva höjningarna av VD-löner osv hade hon inga kommentarer alls. Det var förmätet av henne att ha synpunkter på det sade hon. Och det kan jag begripa, för det handlar ju om hennes egna och hennes kompisars löner. Och dom har naturligtvis rätt att roffa åt sig. Det är därför lägstalönerna inte ska höjas, då blir det ju ännu mer över till Glufs-Glufs. Själv tycker jag att vi höjer lägstalönerna men sätter ett stopp för höjningar av högstalönerna! Någon däremot?

Jag kan förresten konstatera att både Fredrik Reinfeldt och Anders Borg tyckte att Glufs-Glufs girighet var lite väl magstarkt. Dom inser väl (i motsats till t.ex. Michael Treschow) att lönerörelsen blir mycket svårare när Glufs-Glufs roffar åt sig. Att Michael Treschow sitter med en sådan topplön och inte begriper bättre tycker jag är en skandal. Han är ju inkompetent! Men så ska han tydligen ge sig ut i världen nu, och där lär han ju få så mycket högre lön. Lycka till! Hoppas du får råd mer lite bättre liv då och slipper vända på slantarna när du ska köpa julkapp till frugan.

För övrigt ser jag att president Abbas i Palestina fått stöd för sitt förslag till nyval i Palestina från bland annat Tony Blair och Ehud Olmert. Jag undrar om det inte hade varit bättre att dom höll tyst om det stödet. Tror Ehud Olmert att han genom att ge Abbas sitt stöd gör det lättare att få till stånd ett nyval? Jag tror att det snarare häller mer bensin på brasan och sätter ny fart på oroligheterna och våldet. Men det var kanske precis det han ville uppnå? Vi andra mer sansade får väl hoppas att vapenvilan kan hålla någorlunda och förhandlingar kan uppnå någon form av samlingsregering mellan Fatah och Hamas istället.

Var det någon som såg söndagens TV-program om Leijongate? Tydligen hade FPU börjat träna på Internetspionage redan för några år sedan. Och det stod helt klart att man från allra högsta ledningen inom Folkpartiet hade uppmuntrat och utnyttjat spionaget. Och Lars Leijonborg sitter kvar? DET är årets politiska skandal!

Inga kommentarer: