söndag 17 december 2006

En vecka kvar

En vecka kvar till julafton. Det kan man sannerligen inte tro. Förmiddagen bjöd på ganska skönt väder, med i huvudsak solsken. Det blev så inbjudande att jag bestämde mig för att kurera en lätt huvudvärk genom en lättare promenad. Har man lätt för att få huvudvärk är det inte det allra bästa att väckas klockan fem av en åttaårig autistisk liten grabb som då helst vill krypa runt i sängen, banka i väggen eller göra konstiga ljud. Det fick bli en skön promenad upp till Klintagumman efter frukosten. Och under lunchen bestämde jag mig för att ta en liten cykeltur med Kimmy direkt efter matsmältningen. Tyvärr hann vi bara precis plocka ut cykeln, sedan började det dugga! Men varför skulle vi ha en dag utan regn?

I tidningen Fokus läser jag en artikel om "Nobelpristagaren" av ekonomipriset Edmund Phelps. En av alla i den långa raden av räknenissar som begåvats med Riksbankens årliga pris. I artikeln ser jag att han har riktigt radikala idéer om hur skattesystemen borde förändras. I de allra högsta inkomstskikten borde marginalskatten vara 0 kronor säger han. Han har räknat ut att om de riktigt stora inkomsttagarna slapp betala skatt på de riktigt stora inkomsterna så skulle samhället få in mer skattepengar. Ja, fråga mig inte hur det går till, men jag tror att Edmund Phelps borde skicka sin miniräknare på reparation. Däremot tycker han att man kan höja skatten på de riktigt låga inkomsterna. De som ha så låga inkomster måste ändå jobba för att få ihop till livets nödtorft så dom kommer inte att jobba mindre bara för att dom får högre skatt. Antagligen tvingas dom jobba mer för att det ska bli tillräckligt mycket kvar för att dom ska överleva. Och mannen bakom dessa idéer har fått det som kallas Nobels ekonomipris? Jag tror Alfred Nobel hade vänt sig i sin grav.

I fredags tog vi avsnitt sjuttioåtta i serien om klassklyftorna, i dag tar avsnitt sjuttionio! Jag hörde som hastigast att fusioner och företagsköp slår rekord just nu. Som resultat slår även bonusarna i Londons finansdistrikt rekord. Hur många hundra miljarder dom beräknades hamna på i år hann jag inte uppfatta. Men visst är det någonstans fel i systemet när vissa svälter ihjäl och andra inte vet vad dom ska göra med alla miljarderna.

Och vi tar avsnitt åttio också. Britney Spears har köpt ny villa. 49 miljoner kronor för 600 kvadratmeter. Vad ska hon med allt det till. Hon hinner ju inte se alla rum innan hon tröttnat på huset.

Inga kommentarer: