onsdag 27 december 2006

Vargskräcken är över oss igen

Så var det slut på julefriden, och dags att återvända till arbetet. Vi trogna, självuppoffrande arbetskamrater som erbjudit oss att jobba så att andra kunde få en längre jul/nyårsledighet fick sitta och slita medan våra kamrater som bara för några dagar sedan önskat oss alla ett Gott Nytt År kunde sitta i soffan och njuta av familjen. Usch vad jag njöt av självömkan!

Annars hörde jag på radion i morse medan jag åt frukost att forskare kommit fram till att vi inte blir lyckligare av mer pengar när vi kommit upp i en viss nivå. Sedan blir vi inte lyckligare för att vi fått mer pengar. MEN, vi blir lyckligare om detta innebar att vi fått mer pengar än grannen. Dvs när vi uppnått en viss standard är det inte den höjda standarden som gör oss lyckliga utan det faktum att vi har en högre standard än den vi jämför oss med. Det hela är bara ett annat sätt att säga att alla direktörer osv som kräver att få glufsa i sig inte gör det för att få en högre standard, dom gör det för att skryta inför grannen. Tänk på det Michael Treschow!

För övrigt hörde jag att moderaten Ingegerd Troedsson nu kan sätta ett f.d. framför moderat. Hon har lämnat partiet. Hon tycker att låginkomsttagare betalar allt för höga skatter. Hon tycker helt enkelt att vi ska öka progressiviteten i skatterna. Du har fått en alldeles speciell plats i mitt hjärta Ingegerd!

Ett nytt spännande ämne har kommit upp i Ring P1-programmet. För några dagar sedan hörde jag en av dessa fanatiska varghatarna ringa in och kräva att vargen skulle utrotas. De ca 150 vargar som finns i Sverige och Norge är ett så stort hot mot mänskligheten att man inte vågar gå ut i skogen, eller låta sina barn leka utomhus. Någon dag innan läste jag att 60.000 svenskar på ett år tvingas söka akut läkarvård efter att ha blivit bitna av hundar. Hur många är det som söker läkarvård efter vargattacker? Jag tyckte under dagen att jag hörde någon som tydligen ansåg att även lodjuret och björnen borde utrotas. Jag tycker vi börjar med det farligaste vi har, bilen, snöskotern och alla vapen (och hundarna alltså). Väck med det hela så räddar vi många liv!

Inga kommentarer: