fredag 9 december 2022

Vad tänker dom på?

» Dom verkar inte bry sig.

Jag tillhör en liten grupp svenskar som INTE har någon bil. Jag vet att jag är i minoritet. Men, jag inbillar mig att jag som person mår bättre av att faktiskt röra på mig (gå eller cykla) och använda kollektivtrafiken när det handlar om lite längre sträckor. Jag tror också att vår miljö och vår värld mår bättre av att så många som möjligt resonerar på samma sätt.

Sedan är jag fullt medveten att ett sådant val skulle inte fungera för alla. Men, jag kan ju göra mitt försök. Det kräver ibland anpassningar. Men, jag bor på en ort med trots allt relativt god kollektivtrafik. Jag har sedan sett till att jag haft jobb i Åstorp när detta gått, och när det inte fungerat fått pendla med tåget.

Bortglömd järnväg
Men, då krävs det att det finns intresse från de som ansvarar för kollektivtrafiken. I helgen byts tidtabellerna för tåg och bussar bland annat här i Skåne. Här i det högerstyrda Skåne verkar det nästan mest handla om försämringar. Här i Åstorp har vi två tåglinjer. Dels Pågatågen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad. Och dels Pågatågen Åstorp - Malmö. Och här verkar det inte vara någon förändring. Sedan finns det tre busslinjer som passerar. 520 som går Åstorp - Hyllinge - Väla - Helsingborg. 514 som går Åstorp - Ängelholm. Och sedan Snabbuss 10 mellan Helsingborg - Örkelljunga. Både 520 och 10:an har drabbats av indragna turer. 514 är en usel linje redan från början för att gå mellan två grannkommuner. Endast vardagar med lite spridda bussar och den kan inte försämras mer.

Ansvariga verkar helt enkelt inte vara intresserade. Det verkar mer handla om att spara pengar än att verkligen satsa på kollektivtrafiken. I Skåne är det viktigare att hålla skatten låg än att satsa på kollektivtrafik.

Lägg till detta en regering som är direkt fientlig till järnvägstrafik. Den nya budgeten från den Brunblå sörjan innebar att man skar ner anslaget till Trafikverket för underhållet av järnvägen. Det är fortsatt satsning på att genom spårfel, elfel, signalfel osv skapa försenade tåg som skrämmer bort resenärerna. Lägg till detta att man som sitt nästan första beslut beslutade att lägga ner planerna på nya stambanor för att avlasta redan överbelastade järnvägslinjer. Vi har alltså fått ett styre som är direkt fientligt mot järnvägar och kollektivtrafik.

En professor vid KTH har räknat fram hur många miljarder alla tågförseningar kostar - för resenärerna alltså. Vi har ett underhåll av järnvägarna som är utsålt till lägstbjudande företag. Och nu ska alltså anslagen skäras ner ytterligare.

Skäms dom inte? Ansvariga brunblå politiker resonerar väl som vår finansminister moderaten Elisabeth Svantesson: - "Gör vi det inte så gör vi det inte!" Med fortsättningen Jag struntar i vilket.

Om ni tycker att jag är osedvanligt grinig så beror detta på erfarenheter från de sista dagarna. Ingela, min fru, har varit i Stockholm. Åkte upp i onsdags och blev lite drygt 100 minuter försenad pga Trafikverkets telefonihaveri. Hemresan blev 50 minuter försenad eftersom Pågatåget sista biten var inställt och nästa tåg var drygt 20 minuter försenade. Just nu väntar jag på att sonen ska komma hem. Hans tåg är för tillfället 30 minuter försenat...

Vänsterpartiet - för bättre kollektivtrafik

Lästips:
KTH-professor: Tre miljarder notan för tågförseningar. - Dagens Nyheter
Ministern efter kritik mot Trafikverket: Bra att man granskar hur skattepengar används. - Dagens Nyheter

Inga kommentarer: