lördag 17 december 2022

Tuut, tuut, sade tåget

» Och blev stående.

Som järnvägsentusiast är det ganska sorgligt att se hur utvecklingen på de svenska järnvägsspåren är. Antalet försenade tåg ökar, trängseln på spåren ökar och detta samtidigt som vi har fått en regering som stoppar utbyggnaden av nya stambanor och sänker anslagen för underhåll av järnvägen. Vi har ju tyvärr fått en regering som är direkt fientlig mot miljövänlig järnvägstrafik för att istället underlätta för miljöskadlig landsvägstrafik och flygtrafik. Sorgligt, men sant!

För några dagar sedan visade färsk statistik från Trafikverket och Trafikanalys att punktligheten för de svenska tågen är den sämsta på minst 10 år. Och trafiken i Skåne är ännu sämre än snittet i Sverige. 87,5% av tågen i Sverige kommer fram i tid. För att klassificeras som i tid får förseningen vara högst 5 minuter. Om man ska göra jämförelser med t.ex. flyget så ska man komma ihåg att ett tåg som är 10 minuter sent är försenat medan ett flygplan som är 10 minuter sent är i tid. Gränserna är alltså olika.

Skånska Pågatåg - X61
I Skåne har Pågatågen en punktlighet på 88%, Øresundstågen 83% och fjärrtågen i Skåne 71,4%. Och det är siffror som är försämringar från tidigare år. Vad beror förseningarna på? Det är naturligtvis många olika skäl.

Spårfel, växelfel, signalfel osv är en stor anledning. En gång i tiden var det SJ som körde tågen, det var SJ som ansvarade för att spår och signaler fungerade och det var SJ styrde över tågen. Naturligtvis hade man ett egenintresse av att allt fungerade. Idag är det ett 70-tal olika bolag som kör tåg. Det är Trafikverket som ansvarar för spåren och signalerna men dom har utauktionerat ansvaret till lägstbjudande bolag. Och det är alltså Trafikverket som bestämmer över vilka tåg som ska köra.

Allt detta skapar kaos! För det företag som ansvarar för underhållet är det faktiskt mer lönsamt att reparera fel än att underhålla så att det inte blir fel. Här i Åstorp och runtomkring var det tidigare Infranord som hade ansvar, nu är det Strukton. Nu ska alltså den nuvarande regeringen dra ner på anslaget för järnvägsunderhåll och istället föra över de pengarna till underhåll av vägar. Det kommer INTE att bli färre förseningar alltså.

Ett annat problem för förseningar är att det är trångt på spåren. Det är alldeles för många tåg på för få spår helt enkelt. Låt mig ta Skånebanan som passerar här i Åstorp. Detta är en av Sveriges tätast trafikerade enkelspåriga sträckor. Låt oss följa ett Pågatåg under högtrafik när det går ett tåg i halvtimmen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - (Kristianstad). Avgång Helsingborg och dubbelspår till Ramlösa (här kör även Västkustbanan med dubbelspår och dessutom Rååbanan och Skånebanan. I Ramlösa svänger Skånebanan av och vi passerar Ättekulla där det finns ett mötesspår. Första station efter Ramlösa är Påarp. Här är det möte med ett annat Pågatåg till Helsingborg. Nästa station är Mörarp och därefter Bjuv. Och så kommer vi till Åstorp där det är möte med nästa Pågatåg mot Helsingborg. Här korsas också Skånebanan av Söderåsbanan. Efter Åstorp passerar vi mötesspåret i Kärreberga innan det är uppehåll i Kvidinge och i Klippan. Sedan hamnar vi i Hyllstofta där det är ett mötesspår ute i skogen och här har vi möte med nästa Pågatåg mot Helsingborg. Nästa station är Perstorp och så har vi ett mötesspår i Västra Torup innan nästa stopp i Tyringe där vi möter nästa Pågatåg i riktning Helsingborg. Vi passerar ännu ett mötesspår i Finja och så är vi i Hässleholm. Den här resan tar 65 minuter. Tåget stannar på 9 stationer på vägen men det finns mötesspår på ytterligare 5 platser. På den här sträckan ska vi möta 3 olika andra Pågatåg. Lägg till detta att det förekommer ganska intensiv godstrafik också, så vi kan mycket väl ha möte med några godståg också och kanske köra förbi ett godståg också. Det går dessutom några fjärrtåg Malmö-Stockholm som vill köra via Helsingborg.

Som ni förstår inträffar det lätt en försening, och en försening sprider sig som en löpeld till mötande tåg som i sin tur sprider en försening till andra mötande tåg. Detta är en linje som skulle ha varit dubbelspårig för länge sedan. Men med den nuvarande regeringens inställning till investeringar i järnvägstrafik så lär vi få se i månen efter detta. I planerna ligger i varje fall att förlänga en del mötesspår (så att godstågen får plats) och kanske partiella dubbelspår vissa sträckor. Fast de planerna får nog också skrinläggas med dagens motvilja mot järnvägar bland de politiska beslutsfattarna. Man har ju redan beslutat att lägga ner planerna på nya stambanor Stockholm - Malmö/Göteborg. Banor som skulle avlasta de nuvarande stambanorna som är överbelastade av godståg, regionala tåg och fjärrtåg som kör i olika hastigheter, som ska stanna på olika platser osv.

En tredje anledning till förseningar är vi alla. Bland annat det som kallas "spårspring" eller "obehöriga i spårområdet". Upptäcker någon att det finns folk i spåren som inte ska vara där stoppas omedelbart trafiken. Tågen får inte köra igen förrän man är säker på att där inte finns någon kvar på spåren. De som setts i spåren kan vara allt från bärplockare som står för nära spåren. Människor som ska korsa spåren där det inte är meningen att man ska göra detta men som tar en genväg. Men, det kan också vara någon som har för avsikt att ta livet av sig genom att ställa sig i vägen för tåget. Alltså måste man gardera sig för att det inte är någon som står och väntar på att det ska komma ett tåg i 150 km/tim. Det händer tyvärr då och då. Det ingår i utbildningen av lokförare att vara beredda på något sådant. Något som naturligtvis är en fruktansvärd upplevelse för en lokförare. Som kanske aldrig kan återvända till jobbet.

Vänsterpartiet tycker annorlunda

Vi har alltså ingen lyckosam framtid för järnvägen - tyvärr. I de flesta länder, runt om i världen satsar man stort på utbyggnad av järnvägen. Men inte i Sverige - här är det tvärtom. Fast tåget kan glädja också. I fredags när jag blivit stående vid järnvägsövergången för att invänta ett Pågatåg blev jag lite förundrad över att lokföraren tutade. - "Är där idioter i spåren" var min första tanke. Sedan såg jag att det stod en hel förskoleavdelning på promenad och vinkade överlyckliga på tåget.

Bad luck Uffe

Den nya Brunblå sörjan
Visst är det så att man inte kan låta bli att gotta sig åt utvecklingen av den svenska väljaropinionen. Jag förstår om en del tycker att jag upprepar mig, och det kanske jag gör också. Men idag är det dags för den sammanvägning av flera olika undersökningar som Novus Opinion gör för Sveriges Radio. Jag presenterar Svensk Väljaropinion:

Socialdemokraterna 33,8% (+2,0)
Moderaterna 19,8% (-0,2)
Sverigedemokraterna 18,4% (-1,4)
Vänsterpartiet 7,9% (+0,5)
Centerpartiet ) 5,8% (-0,2)
Miljöpartiet 4,6% (+0,2)
Kristdemokraterna 4,6% (-0,3)
Liberalerna 3,5% (-0,8)

Vad kan vi då se för spännande utvecklingar? De fyra Rödgröna (S+V+C+Mp) leder klart över den Brunblå sörjan (M+Sd+Kd+L) med 52,1% - 46,3%. Socialdemokraterna är ensamma överlägset större än de tre regeringspartierna (M+Kd+L) 33,8% - 27,9%. Socialdemokraterna är faktiskt ensamma större än de fyra gamla partierna i den Borgerliga Högeralliansen (M+C+Kd+L) 33,8% - 33,7%. De tre Rödgröna partierna utan Centern (S+V+Mp) är lika stora som hela den Brunblå sörjan (M+Sd+Kd+L) 46,3% - 46,3%.

Vi kan notera att eftersom Sverigedemokraterna är undersökningens stora förlorare så är Moderaterna numera klar tvåa på listan. Samtidigt som Vänsterpartiet stärker sin ställning som klar fyra i storlek. Vi kan också notera att Miljöpartiet på svag uppgång nu är jämnstora med Kristdemokraterna som är på nedgång. Och Liberalerna är nu parkerade nedanför 4%-spärren och skulle åkt ur Riksdagen om man inte blir räddade av stödröster.

Lästips:
Punktligheten i tågtrafiken blir rekorddålig under 2022. - Helsingborgs Dagblad
Skåningarna kan räkna med sena tåg under lång tid framöver. - Helsingborgs Dagblad
Kritiken mot Trafikverket: Ohållbar situation. - Expressen
Tåg stod stilla i timmar – hackare installerade program för kryptovaluta på servrarna. - Ny Teknik
Sluta leka affär med järnvägsbranschen. - Debattartikel SEKO i Svenska Dagbladet
Marknaden utvecklar järnvägen. - Debattartikel Svenskt Näringsliv i Svenska Dagbladet
Redan i dag är det små skäl att ha flygskam. - Infrastrukturminister Andreas Carlson i SvD Näringsliv
Tidöpartierna tappar stöd – L under riksdagsspärren igen. - Sveriges Radio

Inga kommentarer: