fredag 15 oktober 2021

Vem f-n vill tura i en tunnel

» Glöm drömmarna.

I Helsingborg drömmer man fortfarande om en fast förbindelse över (eller snarare under...) Öresund över till Helsingør. En dröm som jag faktiskt tror får fortsätta att vara just en dröm. Men i Helsingborg ger man sig inte. Ett av de stora problemen med dessa planer är att i Danmark vill man inte ha någon ytterligare fast förbindelse i den norra delen av Öresund. Man vill helt enkelt inte ha mer trafik utefter kusten mellan Helsingør och København.

För den lokala trafiken mellan Helsingborg och Helsingør behövs inte någon järnvägstunnel eller biltunnel. Uppriktigt sagt tror jag att de flesta svenskar som ska till Helsingør eller danskar som ska till Helsingborg föredrar att ta färjan eller Sundsbussarna. Det finns alltså två rederier som trafikerar över Sundet mellan Helsingborg och Helsingør. Forsea som kör bilfärjor i varje fall en gång i halvtimmen. Och sedan har vi Sundsbussarna som kör mindre båtar en gång i timmen. Att "ta en tura" är ett populärt nöje. Det kan i princip innebära att man inte ens går av färjan utan åker fram och tillbaka medan man äter och dricker gott. Eller eventuellt tar en dubbeltura... Ett vanligt argument är:

- "Vem fan vill tura i en tunnel?"

Karta över Skåne och Sjælland

Ska vi använda det hela för den genomgående trafiken så faller det på att i Danmark vill man inte ha ännu fler bilar på Kustvejen eller ännu fler genomgående tåg på Kustbanen. Varför ska persontåg från Oslo/Göteborg som ska till København eller vidare ner till Europa hoppa över att passera Lund/Malmö på vägen?

Faktum är att jag tror att det är dags för Helsingborg att konstatera att drömmen om en fast förbindelse till Danmark kommer att förbli en dröm (en mardröm för danskarna). Koncentrera istället resurserna på att planera för att järnvägens dubbelspår byggs färdigt hela vägen till Helsingborg Central. Även den sista biten från Maria station och till Centralstationen där det idag är enkelspår den vackra vägen ned genom Pålsjö skog. Idag bygger man dubbelspåret färdigt hela vägen Ängelholm - Maria station men den sista biten återstår. I dag går järnvägen i en brant backe genom Pålsjö skog för att plötsligt komma ut på en bro över bebyggelsen med utsikt över Sundet till Danmark innan spåret går ner under jorden i en tunnel till Centralstationen som är en underjordisk station. För att bygga dubbelspår måste man bygga en tunnel från Maria station under bebyggelsen på Landborgen.

Sedan är det dags att utöka Centralstationen så att det får plats med fler tåg än de som får plats på dagens fyra spår. Söderut går det tre olika linjer. Koncentrera er på att lösa dessa problem och lägg planerna på en tunnel till Danmark i återvinningscontainern. Eller snarare två tunnlar, en för järnvägen och en för biltrafiken. Glöm drömmarna, danskarna vill inte ha någon fast förbindelse.

Läs:
Tunnlarna till Helsingör förblir en vision. Men varför inte visa lite mer intresse för grannstaden? - Ingrid Runsten i Helsingborgs Dagblad
Fast HH-förbindelse. - Helsingborgs stad
Järnvägstunnlar i HELSINGBORG. - Helsingborgs stad

Inga kommentarer: