söndag 6 december 2020

Läs på förpackningarna

» Köp närproducerat

I dag ska jag vidareutveckla lite tankar om mat. Ett ämne som mina närstående nog INTE anser att jag är någon expert på - tvärt om. Jag tillhör den här gruppen som förtvivlat slänger mig på fjärrkontrollen när det dyker upp något av alla dessa fruktansvärt tråkiga matlagningsprogram på TV:n. Vad som helst (nåja, nästan i varje fall) är bättre än dessa. Men det här citatet måste reta en del sverigedumokrater. Tänk att inte ens vår skånska matlagning har fått vara ifred från alla dessa vidriga människor från andra håll på vårt klot som invaderat vårt paradis under åren.

- "Allt som kallas för skånskt har egentligen kommit från andra länder än Sverige."

Citatet är en sammanfattning av en recension av en nyutkommen kokbok med typiskt skånska recept. Men författarinnan konstaterar att alla dessa skånska rätter faktiskt har förts hit av invandrare eller på annat sätt kommer maträtterna från andra länder. Dessa hemska invandrare.

Fast det är inte matlagning och recept det ska handla om. Utan en uppmaning att titta på etiketterna när ni köper matvaror. Var kommer maten från? Var är den tillverkad? Var misstänksam! Står det inget om var produkten är tillverkad - var ännu mer misstänksam!

Ett skattesmitande företag med tillverkningen i Tyskland
Det började den här gången med att jag fick i uppdrag av min hustru att köpa Laxpytt när jag var och handlade i vår lokala ICA butik. Det finns det bara från Findus! Sedan svenska Findus (med huvudfabrik i min grannkommun Bjuv) för några år sedan köptes upp av den internationella livsmedelskoncernen Nomad Foods Ltd försöker jag bojkotta Findus produkter. Nomad Foods Ltd är ett multinationellt riskkapitalbolag med brevlåda på Brittiska Jungfruöarna och som köpt upp ett antal livsmedelsbolag runt om i Europa - för att komma över varumärkena. Det tog inte lång tid efter köpet innan Nomad Foods lade ner fabriken i Bjuv och sparkade ca 500 anställda. Produktionen flyttades till i huvudsak Tyskland. Det är nämligen dyrare att sparka anställda i Tyskland än det är i Sverige. Hur som helst är alltså de produkter som det står Findus på inte längre Findusprodukter utan något som främst tillverkas i Tyskland av riskkapitalbolaget Nomad Foods och som man sedan sätter Findusetiketter på och skickar till Sverige. Men på förpackningarna nämns inget om var man tillverkar produkterna!

Nu blev jag dock tvingad att frångå min princip och köpte ett paket Findus Laxpytt. Det enda som står på förpackningen är att fisken är odlad i Norge. Inget om var potatisen eller andra ingredienser odlas eller var man tillverkar produkten. Jag skrev till Findus och undrade över varför detta inte står på förpackningen. Varför man utelämnar för köparen vital information. Svaret är att man köper in ingredienserna där dom är billigast och därför inte kan trycka detta på förpackningen. Varför man inte skriver på förpackningen att den tillverkas i Tyskland fick jag inget egentligt svar på. Men man medger att det är så. Men vi förstår ju varför, det är inget att skryta med att det kommer från Tyskland. Bättre att kunder tror att det tillverkas i Sverige.

Jag fortsätter att undvika Findus! Jag tycker DU ska göra det också. Det finns oftast äkta svenska alternativ.

För det är faktiskt så, vi vill helst köpa närproducerat. Om vi kan välja! Nyligen skulle Region Skåne införa en policy om att prioritera närproducerat. Men sedan blev det lite bekymmer när man skulle definiera vad som var närproducerat. Det förslag som lades fram inbegrep hela Danmark och alla de sydliga svenska landskapen! Fast protesterna blev intensiva så förslaget gick tydligen på återremiss.

En annan tankeställare fick jag när jag fick på inköpslistan att köpa klyftpotatis i frysdisken. Frysdisken i min lokala ICA-butik är fylld med meter efter meter med ICA:s egna olika former av Pommes. I några förskrämda rader hittade jag till slut några alternativ från Felix. Det ska tilläggas att alla ICA:s olika former av Pommes som man fyller frysdisken med tillverkas i Belgien. Vill du ha svenska potatis bearbetade i Sverige får man leta rejält i ICA-frysen för att hitta några varianter från t.ex. Felix. Svensk potatis bearbetad i Sverige.

Det här pekar på ett annat bekymmer i dagens livsmedelsbutiker. De olika kedjorna tjänar mer på att sälja sina egna varumärken så dom får bre ut sig på de traditionella varumärkenas bekostnad. ICA är värst, men alla kedjorna är aktiva. Men som sagt, ICA är absolut värst. Här är inte längre de egna varumärkena ett komplement. Här är det dessa som får bre ut sig i hyllorna, medan vi som vill köpa "originalen" får leta intensivt för att hitta dessa.

Vägra Findus

Men jag upprepar. Läs på förpackningen! Det finns anledningar till att det är billigare! En anledning är import från lågprisländer. Läs på förpackningen var produkterna är tillverkade. Står det inget? Då ska man vara mycket försiktig. Jag hoppar över om jag kan. Här vill jag ge Coop en eloge. På deras produkter står det oftast till och med noterat vilken tillverkare som tillverkat den aktuella produkten för Coop.

Men jag upprepar. Köp närproducerat om detta är möjligt. Läs på förpackningen var man tillverkat varan. Står det inget? Var mycket misstänksam. Då kan det komma precis var som helst ifrån. Findus är noga med att förtiga sitt ursprung numera. Vi förstår varför och låter bli deras produkter.

Inga kommentarer: