onsdag 30 december 2020

Okynnespangande

» Väx upp snorungar

I morgon kan en del smälla av fyrverkerier för att fira att det är dags för ett nytt år, 2021. Ett vackert fyrverkeri i mörkret är just det, vackert! Problemet med det hela är allt okynnessmällande som börjar så smått före jul och som sedan blir allt värre fram till nyår. Sedan klingar det sakta av igen till framåt trettonhelgen.

Sluta smälla
Jag har också en gång i min barndom upplevt en kort period när jag fascinerades av att det sade pang. Några fyrverkeripjäser eller smällare hade mina föräldrar aldrig tillåtit att jag fick tillgång till. Jag hade nog knappast haft råd med det heller. Jag fick nöja mig med dåtidens knallpulverband! Men det sade pang och jag tyckte det var spännande. Jag var inte så gammal då. Men jag har fortfarande tinnitus.

Men, jag växte upp. Tyvärr verkar dagens föräldrar inte ha samma koll på sina telningar. Det är ett fasligt smällande som sker utan någon som helst urskiljning. Det skjuts in fyrverkeripjäser inomhus. Det riktas mot andra människor. Man verkar njuta av att skrämma upp djur och människor. Jag vill dock påpeka att jag inte lägger den största skulden på dessa omdömeslösa slynglar. De stora skurkarna är de som förser spolingarna med pjäserna. Vilka är då dessa?

¤  Finns det föräldrar som förser sina unga grabbar med fyrverkeripjäser? Jag vill inte tro detta. Men det vore kanske på sin plats att föräldrar hade lite bättre koll på vad slynglarna håller på med på kvällarna under den här tiden.

¤  Finns det äldre syskon som förser sina minderåriga syskon med smällare och fyrverkerier? Det är ju 18-års gräns. Det skulle tyvärr inte förvåna mig.

¤  Finns det oseriösa försäljare? Försäljare som inte tar så noga på ålderskontrollen! Ryktena går i varje fall om vissa utpekade sådana. Men det är samma visa varje år och man tycker ju att ryktena borde nå polis och andra myndigheter som i så fall skulle dragit in tillståndet.

¤  Finns det insmugglade fyrverkeripjäser? Jag läste en artikel om ett beslag som gjorts i Trelleborg av från Polen insmugglade fyrverkerier som sedan såldes via sociala medier. Lyckligtvis hann tydligen den aktuella brottslingen inte sälja så mycket utan fick allt beslagtaget istället.

Det är dags för en grupp ungdomar att växa upp. Jag vill inte gå så långt att jag hoppas dom smäller av några av sina egna fingrar. Men hellre det än att deras oansvariga lek drabbar andra.

Sluta smälla

Väx upp! Ni har faktiskt ett eget ansvar för vad ni gör.

Inga kommentarer: