lördag 5 december 2020

Om anständighet

» Exit Fredrik

Centerns Fredrik Federley har tagit time-out från politiken och sjukskrivit sig. Avslöjandena om hans sambo och mediadebatten om detta blev för mycket.

Jag har ingen anledning att på något sätt ta Fredrik Federley under mina skyddande armar. Han tillhörde tydligt den s.k. Stureplanscentern. En falang inom Centern som hämtade den mesta inspirationen från näringslivets lobbygrupp Timbro. Detta i motsats till traditionella Centern som ibland kallades Traktorcentern.

Fredrik Federley
Men uppriktigt sagt så har förföljelsen och hatet på nätet tagit några steg för långt ut i träskmarkerna och dyngan. Att man från Sverigedumokraterna tar tillfället i akt att sprida dynga om en centerpolitiker som varit kritisk mot SD-rasismen är kanske inte så mycket att förundras över. Jag förväntar mig ingen anständighet från den svansen.

Även representanter från mini-SD, alltså KD tycker jag sätter rekord i smaklöshet. Att Fredrik Federley och KD:s Sara Skyttedal inte är eniga om så mycket har jag förstått tidigare. Kanske förklarar detta hennes attack: - "Jag må tycka att det är fånigt att tvingas välja mellan Orban eller Macron, men jag tycker åtminstone inte det är ett svårt val att skaffa en sambo som attraheras av vuxna istället för barn."

Om Sara Skyttedal har svårt för att välja mellan Orban eller Macron får stå för henne. Men Fredrik Federley har faktiskt gjort sitt rätta val - när han fått veta fakta.

När SD-svansen satt igång sitt drev kan man få intrycket att det är Fredrik Federley som begått barnsexbrott. Eller i varje fall är delvis medskyldig. Verkligheten är ju faktiskt den att de avskyvärda brott som Fredrik Federleys (numera f.d.) sambo gjort sig skyldig till skedde 2014. Han har sedan dess avtjänat sitt fängelsestraff (på mer än ett år). Allt detta hade Fredrik Federley ingen kännedom om när dom träffades. När han för en tid sedan fick kännedom om bakgrunden tog förhållandet slut omedelbart.

Den kritik man kan komma med mot Fredrik Federley är att han tydligen dröjde en tid med att berätta för Centerledningen om det som hänt. Det gick en tid från det att Fredrik Federley från Polisen fick information om sambons bakgrund tills han berättade om detta för Centerledningen.

Men de flesta attackerna mot Fredrik Federley från den Sverigedumokratiska svansen och mini-SD i form av KD:s Sara Skyttedal tror jag faktiskt handlar om homofobi och försök att prata bort sina egna klavertramp.

Vi minns alla Sara Skyttedals egna brist på omdöme som när hon t.ex. vid ett besök i Israel poserade på en stridsvagn beväpnad till tänderna. Eller när hon tyckte att det bästa man kunde göra mot flygets utsläpp var "Flyg mer".

Inga kommentarer: