söndag 9 juni 2013

Om underliga amerikaner

Slopa skjutandet
Dessa amerikaner: Amerikanernas förkärlek för skjutvapen är något som inte upphör att fascinera. Att denna dårskap får fortsätta år efter år utan att de amerikanska politikerna vågar införa begränsningar i tillgången upphör inte att förvåna. De undersökningar som gjorts av amerikanerna i gemens åsikt tyder på att det finns ett ganska stort stöd för begränsningar. Men vapenlobbyn, där NRA är mest kända, förfogar över stora summor pengar som används för att "finansiera" politikernas kampanjer. Och dom pengarna vill dom inte vara utan, så då får dom offra lite liv kan man tänka att resonemanget går. I dag läser jag i Expressen om 4-åringen i Arizona som hittade en revolver och råkade skjuta ihjäl sin pappa. Annars går resonemanget hos många i USA som så att det är viktigt att vara beväpnade hemma så att man kan försvara sig mot inbrottstjuvar och andra våldsbrottslingar. Statistiken visar dock att det främst är familjemedlemmar, grannar, släktingar och andra vänner på besök som skjuts ihjäl av misstag. I Aftonbladet (här, här och här) läser vi om ett skottdrama i Santa Monica i Kalifornien där en man först sköt ihjäl sin bror och sin pappa, därefter gav sig i väg till en skola och sköt ihjäl en person på vägen och sedan ytterligare en på skolan innan han på skolan sköts ihjäl av polisen. Visst är det bra för den allmänna säkerheten att människor har automatvapen stående hemma i garderoben så att dom kan få utlopp för sina aggressioner? Som sagt, jag upphör inte att fascineras av fega amerikanska politiker som hellre vill ha pengar från vapenlobbyn än driva frågor som har stöd av en majoritet av befolkningen. Dessa amerikaner!

Ge Nobels fredspris till Bradley Manning: Den rubriken har Åsa Linderborg på sin krönika i gårdagens Aftonbladet. Och hennes funderingar är riktigt intelligenta. Precis som Åsa funderar så kan man ju undra hur media runt om i världen hade reagerat om det varit en ryss eller kines som hade hjälpt till att läcka ut information om hur landets militär hade (miss)skött sig. Den helikopterbesättning som övade prickskytte på civila, och som Manning avslöjade, har inte fått några efterverkningar. Men Bradley Manning har utsatts för förhörsmetoder som är mycket tveksamma och hotas av att få tillbringa resten av sitt liv inspärrad. Åsa Linderborg funderar över den ryska gruppen Pussy Riot som ställde sig klädda i rånarluvor och spelade punkmusik i en kyrka i Moskva och som blivit "hjältar" i väst. Undrar om dom blivit samma hjältar om dom ställt sig i Storkyrkan i Stockholm eller i en kyrka i New York och spelat punkrock? Inte hade dom blivit hjältar i varje fall.

Dagens skratt: Är det jag får när jag läser om klädreglerna på Roslagsbanan i Stockholm. Det är där strängeligen förbjudet att ha shorts. Antagligen ses det som oanständigt. Däremot får man gärna ha kjol. Alltså har ett antal av den manliga personalen kvitterat ut tjänstekjolar och har denna på sig i sommarvärmen. Onekligen mycket mer anständigt kan man tänka sig. Hur som helst kan tydligen ansvariga chefer inget göra. Mitt tips är att man även införskaffar tjänsteshorts som ju inte behöver vara av typen "hotpants". Mitt andra tips till Arriva, som är dom som sköter trafiken, är att fundera en gång till. Jag har som äkta skåning faktiskt personlig anknytning till Roslagsbanan. Som barn åkte jag där ibland eftersom min morfar hade en stuga i Roslagen (Hargshamn). Och min syrra bodde ett tag i Rimbo. Men det handlar om i dag nedlagda och upprivna sträckningar. Undrar om man ångrar detta i dag?

Slutligen vill jag en sista gång gratta Madde (31) som nu fått sin Slipsnisse Chris (39) från skatteparadiset Caymanöarna. Det är i varje fall där i en postlåda som hans ganska okända arbetsgivare Noster Capital är registrerat. Jag hoppas du nu flyttar till Caymanöarna eller New York och samtidigt avsäger dig att försörjas av oss svenska skattebetalare med apanage. Det senare är i varje fall det önskemål som monarkisten Rebecca Weidmo Uvell framför i ett debattinlägg i Aftonbladet. Och jag håller som sagt med.

2 kommentarer:

Calle Kabo sa...

Källa på att Santa Monica-skytten hade automatvapen? Enligt Wikipedia hade han inte det utan använde sej av en halvautomat. Automatvapen är svårt att få licens på i USA och det är många kontroller som görs på de som ansöker. Och så har det varit sen 1934. I 8 stater är de totalförbjudna.

Källa på att en majoritet stöder begränsningar? Enligt vad jag har sett så finns det ett massivt stöd för the 2nd amendment, det ses som lika viktigt som yttrandefriheten. Sanningen är att det finns några modiga politiker som vågar stå emot det massiva trycket från presidenten och en högljudd minoritet.

Här kan du börja läsa på lite: http://americangunfacts.com

Jag föreslår att du korrigerar dina faktafel.

Sven Tycker sa...

1/ Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag skrev automatvapen och inte halvautomatiska vapen.

2/ Det finns flera undersökningar gjorda i USA som visar att en majoritet av amerikanerna vill begränsa tillgången till t.ex. halvautomatiska vapen. Däremot har jag inte framför mig vilka som gjort undersökningarna. Och vad det gäller 2nd amendment så är det ganska uppenbart att detta inte handlar om rätten för privatpersoner att ha ett halvautomatiskt vapen stående i garderoben så att dom kan skjuta ner en inbrottstjuv (eller grannen eller hustrun eller arbetskamraten eller).