fredag 14 juni 2013

Om privatiseringsfiaskon och kungajournalistik

Privatiseringsfiasko: För en tid sedan dömde Kammarrätten ut Läkemedelsföretaget Svensk Dos leveransanbud. Det fick till följd att 7 landsting i Mellansverige fick göra om hela upphandlingen av en verksamhet som tidigare skötts av Apoteket AB. Man konstaterade att anbudet från Svensk Dos helt enkelt var för lågt, det skulle inte fungera. Men trots detta har Region Skåne valt att fortsätta upphandlingen och har gett Svensk Dos i uppdrag att leverera dosmedicinerna till patienter i Skåne. Och det har gått som det gått. Fiasko och katastrof för de sjuka som är beroende av sina mediciner. - "Jag vet inte vad jag ska vara mest förbannad på" säger en drabbad patient. - "Jag kan bara beklaga" svarar en ansvarig politiker. Billigast är inte alltid bäst kan man uttrycka det som. Men i Skåne ska skatten hållas låg, det målet går före allt annat. Som patienternas säkerhet. Läs i HD och HD.

Mer privatiseringsfiaskon: När politikerna skulle privatisera delar av NSR:s verksamhet så valde man att sälja till lägstbjudande. NSR är Nordvästra Skånes Renhållningsbolag. Nu får Förvaltningsrätten avgöra om affären skedde på rätt sätt.

Privatiseringens himmelrike: Jag ser att apotekskedjan Doc Morris ska byta namn till Lloyds apotek. Kedjan som är utlandsägd ska samordna hela kedjan runt om i Europa under ett namn. Bland löftena finns: - "Kunderna utlovas ökad tillgänglighet av mediciner med hög efterfrågan." Jo, det låter väl bra. Mediciner med hög efterfrågan ska få ökad tillgänglighet. Men, det är väl inte där problemet ligger efter privatiseringen. Det handlar ju om mediciner med låg efterfrågan som inte finns i lager i tillräcklig omfattning. En kraftig försämring sedan innan privatiseringen. Men det är ju bra att man lovar att hålla Alvedon i lager... Lloyds apotek alltså. Här också.

Nordisk arbetslöshet: Norge 3,6%, Island 5,1%, Danmark 7,4%, Finland 8,1% och Sverige 8,2%. Vi är bäst i Norden! Eller hur det nu är? Hur som helst undrar jag om det är någon som kan se ett samband mellan siffrorna och EU-engagemang?

Världens största demokrati: USA brukar kallas världens största demokrati. Det är antagligen för att kunna fortsätta att kalla sig detta som interneringslägret på Guantánamo ligger just där det ligger, dvs inte i USA utan på Cuba. Enligt en amerikansk chefsåklagare kommer 20 av de sammanlagt 800 fångar som förts till Guantánamo att få sin sak prövad i domstol. Resten får räkna med att fortsätta sitta inspärrade utan någon rättslig prövning. Så kan naturligtvis inte en demokrati agera. Har de som sitter på Guantánamo gjort sig skyldiga till brott, eller planerat brottslig verksamhet, så ska dom dömas för detta. Kan man inte pröva deras eventuella skuld i en domstol ska dom släppas fria. DET är demokrati!

Dagens kungaskvaller: Jag ser att Expressen är mycket stolta över att ha lyckats avslöja vart Madde och Chris åkt på bröllopsresa, och att presentera bilder därifrån. Men att lista ut att ett par med för mycket pengar som vill vara ifred reser på bröllopsresa till Seychellerna tycker inte jag är någon större prestation. Skulle jag blivit tillfrågad om vart jag trodde dom tänkt åka hade min förstahandsgissning varit just Seychellerna. Så jag tycker inte Expressen ska känna sig allt för stolta. Däremot läser jag att Madde framfört kritik över att dom inte får vara ifred. Och det har hon ingen anledning till. Som medlem av det svenska kungahuset är hennes främsta uppgift i livet att vara en offentlig person och fylla ut sidorna i skvallerpressen. Hon har ingen annan funktion. Vill hon vara ifred får hon säga upp sig. Hon har ingen annan uppgift här i livet. Hennes uppgift i livet är lika viktig (dvs oviktig) som kändisjournalisters uppgift i livet. Det är inte många yrken jag känner större vämjelse över. Kändisjournalistik och Hovjournalistik ligger lika lågt som Hedgefondsslipsnisse och medlem av kungafamiljen. Ni är lika långt ner på skalan alla tre.

Inga kommentarer: