fredag 7 juni 2013

Dagen efter Nationaldagen

Panik i blåblodet: Det har tydligen utbrutit viss panik uppe i vår Kungliga Huvudstad. En återvinningscentral i Hagby, Täby Kyrkby brinner och det luktar tydligen inte speciellt gott. Boende runt omkring har uppmanats att stänga fönster och dörrar. Och tydligen är branden svårsläckt eftersom det är ett stort berg med grovsopor som brinner och Räddningstjänsten har svåra problem med att få kontroll över elden. Uppenbarligen har man nu begärt hjälp från militären med att vattenbomba hela branden från helikoptrar. Helikoptrar som tydligen får flygas ner från Norra Sverige. Och det är nu som min lilla undran kommer. Ska denna massiva (och dyra) insats mot branden göras med omtanke om de kringboende som utsätts för stank (och kanske inte så hälsosamma gifter)? Eller beror insatsen på att det finns en liten risk för att vinden vänder och att det då finns en liten risk för att det kan lukta lite illa ett antal mil därifrån när en liten prinsessa ska gifta sig? Är det gifterna för de närboende eller risken för ett illaluktande bröllop långt därifrån som skapar behovet av extraordinära insatser? Se SVT och Expressen.

Dagens skratt: Dagens hånfulla hånskratt är nog det jag gav upp när jag läste om en trafikolycka i Södermanland mitt i natten. En skåpbil voltade vid avfarten till Stavsjö. De tre i bilen skadade sig inte så illa, men bilen mådde inte bra, för att inte tala om lasten. Föraren är tydligen misstänkt för ett antal brott. Om smuggling och illegal spritförsäljning tillhör detta framgår inte. Skåpbilen var nämligen fullastad med öl och sprit, en last som spreds rejält runt omkring. Det blev tydligen en hel del glassplitter att sopa upp och stanken torde ha varit rejäl. Hahaha!

Surt sa räven... Den 2 juni skrev jag om ett gemensamt debattinlägg från SSU och LUF i Dagens Nyheter där man skissade på ett nytt och enklare skattesystem med avskaffande av mängder med avdrag som krånglar till det. Och då utbröt det panik inom MUF. Hur kan en Högerallianskollega ens tänka sig att samarbeta med oppositionen och kritisera det fantastiska skattesystem som skapats av Anders Borg? Hur kunde dom? Och när jag läser Erik Bengtzboes svar i Dagens Nyheter någon dag senare kan min reaktion nästan konkurrera med de skratt jag gav upp när jag läste om trafikolyckan här ovanför. Erik Bengtzboe, som är ordförande för MUF, kan inte se några som helst problem med det tillkrånglade skattesystem med avdrag och undantag hit och dit som Anders Borg skapat. Och det är nog allra mest kritiken av straffbeskattningen av gamla, sjuka och arbetslösa (det som kallas Jobbskatteavdrag) som Erik Bengtzboe lider mest av. Heja SSU och LUF!

Inga kommentarer: