tisdag 25 juni 2013

Barack Obama trampar i klaveret

Om när en supermakt trampar i klaveret: Den officiella amerikanska reaktionen på Edward Snowdens avslöjande av hur amerikanska säkerhetstjänsten avlyssnat telefoner, e-post osv för miljoner och åter miljoner icke-amerikaner (dvs även DIN e-post) och hur den brittiska säkerhetstjänsten avlyssnat utländska diplomater och statsöverhuvuden inför olika internationella möten tyder på att USA vill förlora i anseende. Våldsamma utfall mot olika länder för att dom inte lytt order från Washington att fånga in avslöjaren för att kunna utlämna honom till USA tyder på att man i Vita Huset, Pentagon osv har mycket dålig koll på vad människor tycker om att USA lägger sig i allt. Hade jag varit makthavare i USA hade jag velat, av skam, ha hela affären nedtystad och bortglömd så fort som möjligt. Om jag som svensk skickar e-post till någon har den amerikanska säkerhetstjänsten inte ett skit med detta att göra. Och att man från USA inte skäms det minsta säger en hel del. Kan det vara så att man räknar med att Edward Snowden har många fler ännu värre avslöjanden att komma med så man vill ha honom inom fängsligt förvar så fort som möjligt? Den amerikanska demokratin fungerar väldigt dåligt. Tortyrliknande metoder vid förhör. Inlåsning av människor år efter år utan rättslig prövning. Mord på människor runt om i världen. Just nu fungerar den amerikanska demokratin inte bättre än de diktaturer man påstår sig bekämpa. Barack Obama kan dra en säck över huvudet och ställa sig i skamvrån.

Säpo
SÄPO: I Aftonbladet berättar en f.d. SÄPO-spion om hur han från 1980-talet och ända fram till på 2000-talet infiltrerat Vänsterpartiet och spionerat på ledande personer där för att rapportera till SÄPO. Själv vet jag inte om jag är förvånad eller inte. Det är skrämmande att vår Säkerhetspolis så sent fortfarande spionerat på ett svenskt Riksdagsparti. Men jag är som sagt inte förvånad. Hotet från vänster har alltid av säkerhetspolisen ansetts som värre än hotet från höger. Och det är inget unikt för den svenska säkerhetspolisen. Jag sysslade i min ungdom och långt fram i åldern med kortvågslyssning, s.k. DX-ing. Och det innebar ju skriftväxling med hela världen. Inklusive mer eller mindre rumsrena kommuniststater. Den mängd post som trillat in i min brevlåda från Kina, Nordkorea, Sovjetunionen, Albanien och andra öststater är ansenlig. Och det är många DX:are som kan vittna om underligheter som tyder på ett stort intresse från Säkerhetspolisen. Fick man titta i gamla arkiv på SÄPO så är nog min akt inte helt tom. Kanske hålls den fortfarande aktuell. Jag har vid något tillfälle för ett antal år sedan skrivit till SÄPO och begärt att få veta om jag var aktuell i deras arkiv, men fick till svar att det svarade man inte på.

Sportfiffel: Idrott och fusk och fiffel har tyvärr för stort samband. Det är snart dags för cykelloppet Tour de France att fira 100 år. En sportgren som på senare tid nästan mer handlat om doping än sport. Det är en stor andel av segrarna under 1990-talet och 2000-talet som i efterhand har fått lämna tillbaka sina medaljer sedan dom avslöjats för doping. Av segrarna sedan 1996 är det bara tre som inte åkt fast i efterhand. Det har inom sporten dessutom under en lång tid inte funnits något intresse för att bekämpa doping. Detta har kommit de allra senaste åren. Jag kan inte undvika att upprepa mig. Men jag minns fortfarande när jag för ett antal år sedan råkade se ett av de stora cykelloppen på TV. Jag tror det var dansk TV, som tidigare visade mycket mer cykeltävlingar än svensk. Hur som helst reagerade jag på att cyklisterna cyklade så sakta. Visar dom uppvärmning, var min spontana reaktion? Men lite senare kom förklaringen. Cyklisterna protestcyklade, dom protesterade mot att dom utsattes för dopningskontroller. Så seriöst var motståndet mot fuskande på den tiden bland cyklisterna.

I dag ser jag att den italienska finanspolisen gjort en razzia mot ett stort antal fotbollsklubbar. Totalt är 41 klubbar misstänkta för skatteflykt, penningtvätt och falska fakturor. Bland annat 18 klubbar i Serie A. Man kan säga som så att när pengarna kommer in går anständigheten och vettet ut.

Dagens skratt: Det är det jag får när jag läser om lite oenighet i Jönköpings län. Det är ett län som styrs av Högeralliansens partier, och är också ett stort Kristdemokratiskt fäste. Nu visar det sig att majoriteten i Regionförbundets styrelse (under ledning av Moderaterna) har valt att flytta nästa viktiga möte i september en vecka. Och det gör väl inte så mycket kan man tänka. Men nu råkar det vara så att just den vecka majoriteten valt att flytta till är den vecka som Kristdemokraterna har sitt Riksting. Inte en enda Kristdemokrat kommer att kunna delta! Det knakar i fogarna lite här och var inom Högerkvartetten.

Inga kommentarer: