onsdag 26 juni 2013

Om bidragssamhället här och där

Det svenska bidragssamhället: Jag ser att Högerregeringen ska satsa 100 miljoner om året under 2013-2014 på 15 olika s.k. "problemområden" som Herrgården och Södra Sofielund i Malmö. Samtidigt får innevånarna i de tre moderatghettona Danderyd, Täby och Lidingö sammanlagt 105 miljoner kronor varje år i RUT-bidrag som hjälp till att betala städningen, fönsterputsningen, drinkblandandet på partyt och andra livsnödvändiga aktiviteter. Visst lever vi ett underbart bidragssamhälle?

EU som bidragssamhälle: Och så ser jag att EU är på väg att fastställa att fortsätta bidragsslöseriet över jordbrukspolitiken. Det fortsätter att slängas ut omkring 500 miljarder kronor varje år (det är 40% av hela EU:s budget) för att hålla en jordbrukspolitik under armarna som leder åt fel håll. Slöseriet fortsätter och vår Lantbruksminister, Centerpartisten Eskil Erlandsson, jamsar med.

Gammalt tåg
Om trafikprioriteringar: Jag ser att Trafikverket vill höja trafikavgifterna på järnvägsspåren ganska rejält. Något som kommer att höja biljettpriserna lika rejält och med största sannolikhet resultera i minskad tågtrafik och färre som väljer tåget. Och detta sker samtidigt som Högerregeringen (och andra politiker) kämpar hårt för att få bevara bidragen till de lokala flygplatserna så att flygbiljettpriserna kan hållas nere. En utredning som Högerregeringen av oppositionen tvingats till att göra visar att en höjning skulle innebära dyrare biljetter, mindre resande, mer utsläpp och en negativ effekt på samhällsekonomin. Ansvarig minister, Moderaten Catharina Elmsäter-Svärd, vill inte uttala sig...

Dagens skratt: Jag ser att Högeralliansen funderar på att skapa en speciell myndighet för att granska Jobbcoachfifflet. Och det är väl precis vad som behövs i vårt samhälle - fler myndigheter? Jag för min del har ett annat förslag på ny myndighet. Myndigheten för bildande av myndigheter och skapande av arbete för avlagda politiker. Själv har jag ett annat förslag för att lösa problemet med lurendrejeriet med jobbcoacher. Avskaffa systemet och låt Arbetsförmedlingen sköta sitt jobb istället.

Bojkotta City Gross: Jag ser att City Gross ska börja leverera vinlådor via postorder till vinsuktande medborgare. Men vad är dom inte villiga att göra för att tjäna ytterligare en hacka. Själv har jag besökt City Gross för sista gången.

Inga kommentarer: