tisdag 11 juni 2013

Om att tänka rätt

Rätt tänkt, men... Integrationsminister Erik Ullenhag tänker egentligen helt rätt när han vill utlokalisera Diskrimineringsombudsmannen från Stockholms centrala delar till Rinkeby eller Tensta. Argumentet skulle vara att det behöver skapas arbeten även där. Och därmed att arbetsplatser lokaliserade dit automatiskt ger andra positiva effekter i form av att det skapas underlag för annan service som affärer, restauranger osv. Och det är helt rätt. Tanken att decentralisera offentlig förvaltning och service från Stockholms centrala delar är rätt. Men det är inte bara från Stockholms centrala delar till Stockholms förorter. Det gäller från Stockholm till resten av landet. Det gäller från städerna och ut i de mindre samhällena. Vi har nu (och har haft en lång tid) en period där offentlig service allt mer centraliseras till allt större städer. Mindre orter utarmas på service. Och detta får just den effekten att underlaget för annan service tas bort. Människor tvingas pendla för sina jobb osv. Statliga myndigheter har hållit på med denna utvecklingen under många år. Min egen tidigare arbetsplats Försäkringskassan är ett tydligt exempel. Alla mindre orter har helt övergetts. I dag sitter man istället i ett litet antal stora centralisera centra och jobbar. I det mycket lilla ser jag att flera kommuner här i Nordvästskåne (bland annat Åstorp där jag bor) ska centralisera löneadministrationen till Helsingborg. Utvecklingen mot att plocka bort all offentlig service (och därmed arbetsplatser) från de mindre orterna till storstäderna innebär att de mindre orterna utarmas. Underlaget för affärer och annat tas bort, Så Erik Ullenhag, du tänker helt rätt. Men eftersom det handlar om en engångsföreteelse och handlade om just DO till Tensta eller Rinkeby så förstår jag att det egentligen inte handlade om den goda principen, utan det var ren plakatpolitik för att fjäska in sig. SR och SVT.

Dagens skratt: Dagens skratt får jag när jag läser rubriken "Blottare hängdes ut på polisens Facebook" hos SVT. Men, är det inte just det som är tanken hos en blottare, att "hänga ut"? Han blir väl bara nöjd om han "hänger ut" på nätet också och inte bara i levande livet? Men OK, jag är medveten om att blottare egentligen inte är något humoristiskt. För den som blir utsatt för detta är det ingen rolig upplevelse, det är en mycket obehaglig upplevelse. Fast jag förundrar mig över en sak, kvinnor/tjejer som klär sig mycket "avslöjande" kallas inte blottare, bara män/killar som gör detta?

Dagens skratt nummer 2: K-G Bergström i Expressen har satt rubriken "En gåta att han inte har bättre opinionssiffror" över sin kommentar till den läsarchatt som genomförts med Skoltalibanen Major Jan Björklund (folkpartikel). Jag vet inte om K-G Bergström är ironisk eller inte begriper bättre. En politiker som växlat in på stickspåret "skolan" och sedan förvandlat den svenska skolan till en experimentverkstad där nya besked kommer varje dag sedan det visat sig att det senaste beskedet blev samma fiasko som alla dom andra, han förtjänar inte bättre opinionssiffror. Du är rolig du K-G!

Inga kommentarer: