söndag 25 mars 2012

Det är coolt att betala skatt

Alex Schulman i Aftonbladet har inte tillhört mina favoriter. Jag har alltid tyckt att han är lite löjlig i sin iver att bli uppmärksammad. Men dagens krönika med rubriken: - "Skäms, Anja - det är coolt att betala skatt" där han kritiserar Anja Pärson för att välja att skattskriva sig i Monaco för att slippa betala skatter i Sverige, den gillar jag. Jag utgår ifrån att hon dock tackar Sverige och de svenska skattebetalarna för den uppväxt och utbildning och det stöd hon fått här en gång i tiden. Men det handlar väl om det vanliga fenomenet, dvs att ju mer du har fått desto mer egoistisk blir du. Varför då betala tillbaka?

Fast det är faktiskt inte alla som blir egoistiska av mycket pengar. Jag läser att Bill Gates har reagerat på att Högerregeringen i Nederländerna (som är beroende av det öppet mer eller mindre rasistiska Freedom Party) planerar att göra stora nedskärningar i biståndet till andra länder. Bill Gates tillhör också en grupp miljardärer som i USA protesterat mot att dom inte betalar mer i skatt.

Jag lyssnade i går på kvällen på reprisen av Konflikt på SR P1. Handlade om situationen i Afghanistan. Svenska militärer och svenska ambassadören varnade för att situationen faktiskt bara blir värre. Våldet ökar och den afghanska polisen är "oduglig". Visserligen sker en ökning av det civila biståndet medan den militära insatsen ska dras ner. Men eftersom USA samtidig som man ska dra sig ur militärt också ska minska den civila insatsen till hälften så räcker det inte. Länder som Sverige och andra får lida stort för den amerikanska "ockupationen". Och sedan avslutades inslaget med en intervju med den svenska utrikesministern Calle Str... f'låt Bildt som hävdar att allt går åt rätt håll och det är en underbar situation i Afghanistan. Den teflonmannen är en katastrof! Jag litar mer på de militära berättelserna, ambassadörens berättelse och de afghaner jag träffar.

Moderata Kannibalpartiet
Och i kväll har jag tittat på Agenda i SVT. Det handlade bland annat om Moderaternas kannibalism på sina röstboskap i Högeralliansen. När Högeralliansen bildades en gång i tiden var Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna sammantaget större än Moderaterna. I dag är Moderaterna ensamma mer än dubbelt så stora som de tre mindre partierna. Partier som i Regeringen och Riksdagen har förvandlats till rena röstboskap till Den Allsmäktige Fredrik Reinfeldt och hans Profet Anders Borg. De tre partierna behövs helt enkelt inte längre, det är ändå Moderaterna som bestämmer. I Agenda deltog den nya Centerledaren Annie "I love Maggie Thatcher" Lööf. Och efter hennes insats har jag mina tvivel på om Centerpartiet kommer att överleva nästa val. Det hon hade att säga och bortförklara problemet med var så fyllt av intetsägande plattityder och rundsnack att jag tror vi kan säga adjö till Centern.

Region Skåne
Region Skåne styrs av en koalition mellan de fyra Högerallianspartierna och Miljöpartiet. Och här har alltså även Miljöpartiet förvandlats till ett röstboskap till Moderaterna. Region Skånes ekonomi är milt sagt usel. Och eftersom landstingens största utgiftspost är sjukvården så är just sjukvården hårt drabbad av den ekonomiska krisen. Det finns i Skåne 8 sjukhus. Alla dessa gick med underskott förra året. I år ska dom spara många hundratals miljoner på sina budgetar. Nä, egentligen finns det 9 sjukhus. Men två av dessa, bjässarna i Lund och Malmö har Regionledningen administrativt slagit samman till en enda koloss, Skånes universitetssjukhus. En koloss som 2011 gick med 274 miljoner kronor i underskott. I år ska man spara 450 miljoner på en total budget på 10 miljarder kronor. Något som självklart är omöjligt. I varje fall inte utan att det får katastrofala effekten på vårdkvaliteten. Och Miljöpartiet sitter stilla i båten...

Monarkifri zon
Sedan noterar vi att Madde nu återvänt till hemmet i USA. Och hon får gärna flytta dit om hon nu trivs bättre där. Det är bara att stanna. Och jag förutsätter att mina skattepengar inte går till hennes försörjning heller.

Veckans skratt måste vara nyheten att den nybyggda mut- och fiffelarenan i Stockholm som ursprungligen skulle heta Swedbank Arena nu ska få nytt namn. Jag gissar att Swedbank inte längre vill förknippas med alla mutor och skandaler som följt bygget. Fast det som är komiskt är reaktionerna på det förmodade nya namnet, Friends Arena. Och det är AIK:s s.k. supportrar i Black Army som inte på några villkor vill förknippas med ordet Friends. Troligtvis vill Black Army helst att arenan döps till Hatets Arena, eller kanske Slå Dom På Käften Arenan. Eller varför inte Vi Som ÄR Töntar Arenan! Hahaha! Dom är ju rent patetiska i Black Army. Det måste vara all skit i Stockholm som förstört hjärnorna.

Inga kommentarer: