fredag 30 mars 2012

Stackars Sten Tolgfors

Egentligen skulle man fortsatt att kommentera Sten Tolgfors pinsamma avgång. Men jag tycker det är synd att göra detta. Man ska inte sparka på den som ligger. Och har nu Propagandaminister Per Schlingmann lyckats regissera en "tyck synd om mig och mina barn" föreställning så fint så vore det ju taskigt att förstöra det intrycket. Du har min sympati Sten. Jag förstår att du egentligen aldrig har velat bli Försvarsminister. Men när nu Den Allsmäktige Fredrik Reinfeldt vädjat så ställde Sten Tolgfors upp. Och detta var tacken?

Veckans citat måste vara det här som jag hittade i Fokus: - "George W. Bush did an incredible job in the presidency, defending us from freedom." Sagt av en av den republikanska partiets kandidater, Rick Perry. Visst är den amerikanska högern härlig?

Ibland kan man läsa sanningar på de mest oväntade ställen. Dagens Nyheter berättar om när Stockholm privatiserade delar av uthyrningen av rullstolar och andra hjälpmedel. I Stockholms län finns två hjälpmedelscentraler. Den ena drivs av landstinget och den andra har privatiserats till bolaget Sodexo. Den landstingsägda delen gör ett årligt överskott på 75 miljoner kronor. Och den privata delen får mer betalt än den landstingsägda delen. Och gör uppskattningsvis en vinst på 300 miljoner kronor. Bland annat kan Sodexo göra billigare inköp eftersom dom kan göra friare inköpt. Landstingsdelen måste göra formella upphandlingar. Och som man säger, upphandlingar kostar pengar att genomföra. Tänk på den meningen igen. Upphandlingar kostar att göra. Något att tänka på för alla de som tycker att all offentlig verksamhet ska upphandlas och privatiseras. Det kostar att göra upphandlingar.

En annan upphandling som misslyckats är kollektivtrafiken i Västsverige. DSB Väst hette bolaget som vann upphandlingen. Nu står det klart att den verksamheten upphör. Nu blir det istället från 1 maj SJ som tar över järnvägstrafiken. När ska dom lära sig att det inte alltid är billigaste anbud som är bäst.

Väljarundersökningar börjar bli allt mer spännande att läsa och att kommentera. Det börjar nästan bli roligt. Fast jag undrar om Den Allsmäktige Fredrik Reinfeldt sover bra om nätterna. Det kan inte vara kiff. Nu senast är det Dagens Nyheter som presenterar en undersökning. Enligt denna leder S+Mp+V över M+röstboskapen med 50,6 mot 44,1. Och eftersom Kristdemokraterna åker ut skulle det resultera i en rejäl majoritet för det som i dag är opposition. Och har vi tur åker även Sverigedemokraterna ut bakvägen.

Och när jag nu nämner SD. Jag har ibland på jobbet funderat på att det bästa sättet att bekämpa rasister är att låta dom träffas och umgås med invandrare från olika håll i världen. När dom tvingas träffa helt vanliga invandrare och inser att dom är helt vanliga människor. Dvs i de flesta fall trevliga, ärliga och generösa människor - precis som svenskar, så kan dom inte fortsätta med sina sjuka idéer.

Slutligen noterar jag att Centraliseringsvågen fortsätter. Senaste nytt är att polisen ska centraliseras. Det finns mycket att göra åt en mindre väl fungerande polis. Men att centralisera allt till Stockholm är inte den rätta metoden.

Inga kommentarer: