måndag 26 mars 2012

Moderat syn på demokrati

Jag ser att moderaterna i Ekerö har lärt av moderaterna i Ängelholm. Under november, december och januari har jag flera gånger skrivit om den folkomröstning som hölls i Ängelholm förra året. En folkomröstning som handlade om byggandet av en infart för bilar rakt genom ett idylliskt område in till centrum. Det hölls en folkomröstning om frågan och en klar majoritet sade Nej till byggplanerna. Men detta resultat passade inte de styrande Moderaterna. M:s starke kvinna i Ängelholm, Åsa Herbst, bestämde därför att de som inte röstade stöttade Maktens förslag. Och om man då lägger till de icke-röstande till Ja-rösterna så får man en majoritet för Ja. Åsa Herbst skrev till och med ett debattinlägg där hon tyckte man kunde lära av Ängelholm. Läs gärna vad jag skrev den 4 januari i ämnet.

Nu ser jag att det finns de moderater som verkligen lärt av Åsa Herbst. I helgen hölls i en annan moderatstyrd kommun, Ekerö, en folkomröstning som handlade om utförsäljning av det Allmännyttiga bostadsbolaget. Och 66% sade Nej till detta. Men valdeltagandet stannade vid 45% och det finns mycket som tyder på att de styrande Moderaterna i Ekerö nu har för avsikt att skita i resultatet. Anledningen skulle vara ett valdeltagande på 45%. Man har helt enkelt lärt av Åsa Herbst och räknar in de som inte röstar i sitt eget förslag. Jag undrar hur Moderaterna ska räkna vid nästa val till EU-Parlamentet. Senaste valet var valdeltagandet 43%, och siffran sjunker för varje val. Ska vi tolka detta som att en majoritet inte vill ha något federalistiskt EU. Kanske ska vi avskaffa hela skiten?

Hur som helst håller jag med Ekeröborna. Sälj inte det kommunala allmännyttiga bostadsbolaget. Lär av Åstorp istället för Ängelholm. Här såldes för ett antal år sedan Stiftelsen Åstorpsbostäder ut till privata ägare. Resultatet har blivit ett evigt bytande av ägare, konkurser och andra bekymmer. Just nu är beståndet uppdelat på två olika ägare. Lär av Åstorp istället för Ängelholm!

De nya moderaterna
När jag läser i Sydsvenskan om moderatpolitikern Håkan Fäldt i Malmö som med hjälp av lite Tipp-Ex för en billig peng blev ägare till en välutrustad Audi A6 får jag lite funderingar. Bakgrunden till historien är att moderatpolitikern via det kommunala bolaget Visab hade en välutrustad Audi A6 som tjänstebil. Visab sköter alla Malmös tjänstebilar, och Håkan Fäldt sitter i bolagets styrelse. När Audin skulle säljas ut köpte Håkan Fäldt den - billigt. Nä, inte riktigt. Visab har alltid haft som policy att inte sälja till privatpersoner. Men det löste moderatpolitikern genom att bilen såldes till ett bolag som han ägde. Och med hjälp av lite Tipp-ex var han själv plötsligt ägare till bilen istället för bolaget - för så där 40.000 under marknadsvärdet. Allt går att lösa med Tipp-Ex kan man uttrycka det som.

Men det jag verkligen började fundera över är just det där med tjänstebilar. När gubbarna i slips har tjänstebil så är det inte direkt småbilar det handlar om. Även om välutrustade stora Audin kanske inte tillhör vanligheterna. Men, när hemtjänstens personal ska ha en tjänstebil som dom sitter i mer eller mindre hela dagarna, då handlar det om små röda Fiat eller annat smått och gulligt. Bilar som skulle få plats i bagageluckan till moderatpolitikern Håkan Fäldts Audi. Varför denna skillnad? Kan någon upplysa en undrande bloggare om vilka grunder det är som styr det här?

Och så där lite lätt apropå Moderaternas ovilja att berätta vem som finansierar partiets kampanjer så läser vi om det brittiska konservativa partiets numera f.d. kassör Peter Cruddas som avslöjats med fingrarna rejält i syltburken. Tidningen The Sunday Times reporter erbjöds mot en donation på motsvarande 2,7 miljoner att få träffa premiärminister David Cameron. Det tog inte många minuter efter avslöjandet innan det konservativa partiet fick börja se sig om efter en ny partikassör. Jag undrar hur mycket det kostar att få träffa Fredrik Reinfeldt? Om någon donerar 10.000 till mig så ska ni få träffa mig. Det är bara att ta kontakt så ska vi nog kunna komma överens.

För övrigt är jag vansinnigt trött på den dimma som håller på att förstöra våren. Det har på sista tiden bara varit ett par korta perioder där den försvunnit. Var kommer all dimma från?

Inga kommentarer: