söndag 18 mars 2012

Oj, vad man kan ha fel

I går gav jag lite beröm till Cecilia Malmström, vår folkpartistiska EU-minister. Men det skulle jag nog inte ha gjort. I morse trillade Sydsvenskan in i brevlådan, och den innehöll en lång hyllningsartikel om denna EU-fanatiska minister. Efter att ha läst alla sidorna om hur underbar denna kvinna är så började jag nästan ångra alla gånger jag skrivit eller sagt något ofördelaktigt om denna superkvinna.

Och det blev inte bättre när jag kom till jobbet (jo, jag har jobbat denna helgen) och bläddrar i en Dagens Nyheter och hittar där en lika fascinerande hyllningsartikel om Centerledaren och Näringsministern Annie Lööf. Och här har vi ännu en superkvinna som jag haft oförskämdheten att framföra kritik mot. Hur har jag kunnat göra detta? Tänk så fel en bloggare kan ha, det är tur att det finns tidningar som Sydsvenskan och DN som kan berätta sanningen om dessa superkvinnor för mig.

Stefan Löfven
Det är tur att Sifos väljarundersökning presenteras och piggar upp mig. Denna tillhör väl de mer tillförlitliga av alla de väljarundersökningar som sprids likt dynga i mer eller mindre seriösa tidningar. Här ökar Socialdemokraterna som enda seriösa parti medan resten av partierna tappar i stöd. Dock endast marginellt med ett undantag - Moderaterna. Moderaterna tappar 4,2 procentenheter medan Socialdemokraterna ökar 4,5 procentenheter. Men resten, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna tappar alla lite smått. Vi kan konstatera att Socialdemokraterna är största parti med 33,7% mot Moderaternas 28,7%. Sedan kommer Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Folkpartiet, Sverigedemokraterna, Centerpartiet och som vanligt sist Kristdemokraterna. De tre Rödgröna partierna får egen majoritet med 50,1% medan Högeralliansen får 43% (38,5% utan Kd som med 3,5% skulle åkt ut ur Riksdagen). Det är riktigt upplyftande läsning, synd att jag egentligen inte ger så många korvören för väljarundersökningarnas trovärdighet. Men LITE kan man väl få lite på dom?

Att svensken är hårt tyngd av skatter vet vi alla. Men det gäller inte de svenska storföretagen. Dom är nämligen skickliga på att smita undan. Vart tredje svenskt storföretag nolltaxerar. En granskning som Rapport gjort av Sveriges största företag visar att det är många skickliga ekonomer som hjälper företagen med kreativ bokföring så att dom slipper bidra till samhällets skatteinkomster. Stora koncerner som Atlas Copco, Nordstjernan, Sandvik, SCA, Securitas, Volvo AB och Volvo Personvagnar betalar i stort sett inte ett öre i skatter. Det är egentligen bara fyra företag som är några större bidragsgivare till vår skattefinansierade välfärd, Telia Sonera, Astra Zeneca, H&M och Vattenfall. Intressant att notera att två av dessa har ett statligt ägarinflytande. Det är tur att det finns vanliga knegare som bidrar istället!

Inga kommentarer: