fredag 23 mars 2012

Stoppa upphandlingsraseriet

Den 20 mars tyckte jag till lite med anledning av det senaste upphandlingsfiaskot. Då handlade det om att Region Skåne upphandlat ambulanstjänster från två olika bolag. Nu har det ena gått i konkurs och med kort varsel får det andra bolaget ta över all verksamhet till ett högre pris än det ursprungliga. Tidigare har jag tyckt till en del om trafiken med Øresundstågen. Denna gick efter genomförd upphandling till DSBFirst - som var på väg att gå i konkurs när dom inte längre kunde få subventioner från DSB i Danmark. Slutresultatet blev att bolaget Veolia med kort varsel fick ta över trafiken - till en högre kostnad. Nu läser jag i bladet att det största taxibolag som kör färdtjänst åt Region Skåne, Taxi Syd, är på väg att konka. Med kort varsel får nu Region Skåne skrapa ihop bilar från andra bolag så att inte färdtjänsten brakar ihop. Och så ser jag samtidigt att DSB som kör tåg i Västsverige har fått problem... Sven Tycker att det på allvar är dags att ifrågasätta det upphandlingsvansinne som just nu präglar en mycket stor del av den offentliga verksamheten. Det är dags att inse att verksamhet kostar. Ska kostnaden minskas så sker det på bekostnad av något. Personalen har lägre löner eller stressigare arbetsmiljö. Dessutom ska företagets ägare ha ut en vinst. De besparingar som kan göras äts helt enkelt upp av att den som handlar upp verksamheten ska administrera en upphandling. Har man otur (oskicklighet) så överklagas upphandlingen. Och det kostar ännu mer. Sedan ska det hela följas upp och kontrolleras, det ska utvärderas. Och har man sedan otur så tvingades de som vann upphandlingen att lämna ett så lågt anbud att det inte går ihop. Det bli akuta kostnader för att hitta nya entreprenörer - till högre kostnad. Allt medan skattebetalare, personal och kunder drabbas.

STOPPA UPPHANDLINGSRASERIET

Samtidigt som Anders Borg meddelar att man ska ändra lagen för att förhindra s.k. räntesnurror bland företag med verksamhet i Sverige står det också klart att Skatteverket ska detaljgranska ett stort antal privata vårdföretag och friskolor för att kontrollera deras skattefifflande. Räntesnurra innebär i korthet att företag driver verksamheten i Sverige men registrerar ägandet i något skattesmitarparadis. Sedan utnyttjar man de mycket förmånliga svenska reglerna för ränteavdrag till att flytta vinsten från Sverige (så att man slipper betala skatt här) till något av skattesmitarparadisen där man nästan inte betalar någon skatt. Jag blir lite förvånad när jag ser att flera Företagarrepresentanter är lite kritiska. Dom har synpunkter på rättssäkerheten. Underligt att dom inte tidigare haft synpunkter på att skattesmitandet gör konkurrensen orättvis. Men det handlar väl om en automatisk reaktion mot att företag ska ta ansvar.

STOPPA SKATTEFIFFLANDET

Slutligen ser jag att jag ska få en ny högsta chef. Migrationsverket har fått en ny Generaldirektör. Anders Danielsson heter han. Och jag vet inte om jag ska känna oro när jag ser vilken bakgrund han har. De senaste åren har han varit Säpochef. Han har varit militär och han har varit länspolischef här i Skåne. Om det är denna bakgrund som polis och militär som gör att Utvisningsminister Tobias Billström tycker att han är det lämpligaste valet till chef för Migrationsverket, då blir jag verkligen orolig. Jag hoppas av allt mitt medmänskliga hjärta att det finns andra kvalifikationer...

Inga kommentarer: