torsdag 15 mars 2012

Fattiga barn och empatifattiga moderater

De nya moderaterna
Rädda Barnen presenterar varje år en utvärdering av barnfattigdomen i Sverige. Genom att använda samma sätt att räkna varje år kan man se hur det förändras år från år. Och Rädda Barnens siffror visar tydligt att barnfattigdomen ökat år från år under de senaste åren. Och det beror naturligtvis på att flera är långtidsarbetslösa, flera har slängts ut ur sjukförsäkringen och A-kassan har försämrats. De redan svaga har fått det sämre samtidigt som de som har sitt på det torra har fått det bättre. Helt i enlighet med Högerpolitiken i Sverige. Men, Rädda Barnens siffror passar naturligtvis inte Moderaterna och andra företrädare för Högeralliansen. Fredrik Reinfeldt har offentligt förklarat att han helt enkelt inte tror på siffrorna. Och så här säger en annan moderat, den moderata ordföranden i Socialnämnden i Trelleborg: - "Man undrar vad Rädda Barnen menar med barnfattigdom. Enligt min uppfattning handlar det mycket om vad man väljer att lägga pengar på. Till exempel skaffar vissa utan vidare fler barn utan att ta hänsyn till vad man redan har. Det jag tycker barn är fattiga på i dag är vuxenkontakt och att få lugn och ro. Det behöver de flesta istället för pengar. Det handlar främst om invandrarfamiljer som inte har jobb eller om ensamstående mammor. Det gäller för människor att ta ansvar för hur de lever. Samhället kan inte stå i alla hörnor och hjälpa." Kort sagt; Den som är fattig har sig själv att skylla!

Moderaterna
Vår statsminister har varit i närheten av mig. I går var han på Arbetsförmedlingen precis som er bloggare. Fredrik den Store var på Arbetsförmedlingen i Helsingborg medan er bloggare var på Helsingborgsfilialen här i Åstorp. Fredrik pratade med personalen och fick veta att i Nordvästskåne finns det 743 lediga jobb och 27.000 inskrivna arbetssökande som slåss om dom jobben. Själv var jag in och fick lite råd om blanketter. Själv gick jag efter träffen ut genom huvudingången och mötte några gamla vänner. Fredrik den Allsmäktige smet ut bakvägen så att han slapp träffa arbetslösa som ville prata med honom. Fredrik Reinfeldt har varit ute i verkligheten, dvs en väl anpassad verklighet!

Det fina Ramlösa i Helsingborg ska få ett nytt LSS-boende. Och insändarspalterna i Helsingborgs Dagblad har svämmat över av grannar med den ena invändningen efter den andra. Som pappa till en son som en dag själv kommer att få flytta in på ett LSS-boende har jag varit på väg att tappa tron på mänskligheten. Men jag har försökt att intala mig att det handlar om en liten grupp grannar som är mer välförsedda med slantar och fina villor än med hjärnceller och empati. Jag hoppas att dessa inskränkta villaägares kamp för sina villapriser ska få till effekt att just deras villapriser sjunker som en sten. Och jag kommer att bojkotta allt som har med Ramlösa att göra. I fortsättningen drar jag ner gardinen när tåget passerar Ramlösa. Jag kommer att vägra byta tåg i Ramlösa (något jag brukar försöka undvika eftersom detta är en av de mest ogästvänliga järnvägsstationer som finns - och jag förstår nu varför). Och jag kommer aldrig att dricka en Ramlösa. Dessutom ska jag i fortsättningen uttala Ramlösa fel, dvs med långt a istället för kort a. Jävla ramlösabor! Och dom är uppenbarligen inte ett strå bättre i
Sollentuna där ett nytt boende för ensamkommande flyktingbarn har vandaliserats redan innan det öppnats.

Jag har sagt det förut, jag gillar statistik. Det är något man kan använda till precis vad man vill. Det går att bevisa precis vad som helst med hjälp av statistik. Vi kan se t.ex. på debatten om arbetslösheten. Olika ansvariga ministrar försummar inte ett tillfälle att påpeka att antalet sysselsatta har ökat. Alltså kan dom, anser dom, bevisa att deras åtgärder lyckats. De som återfinns på den andra politiska sidan kan med exakt samma siffror bevisa motsatsen. Visst har antalet människor som jobbar ökat. Men antalet människor totalt har ökat ännu mer, så andelen som jobbar har minskat. För att hårdra Högeralliansens sätt att argumentera kan man säga att USA har lyckats mycket bättre med sysselsättningen är Luxemburg. Det är nämligen många fler som jobbar i USA än i Luxemburg.

Mer statistik! Jag ser tittarsiffror för två olika nya TV-serier. I SVT1 har Fredrik Lindström haft premiär för serien Svenska Dialektmysterier. Första avsnittet hade 922.000 tittare. Kanal 5 har haft premiär för sin nya serie, Djungelns Drottning. En av dessa högkvalitativa dokusåpor som vi tittare bjuds på. Handlar tydligen om ett antal lyckligt lottade "Stureplansbrudar" som dumpas i djungeln och ska göra olika spännande tävlingar. Första avsnittet hade 153.000 tittare! Dvs lite mer än felräkningssiffror. Men det blir nog fler eftersom man lyckats sprida ut det faktum att i ett kommande avsnitt får vi se hur en av de lyckligt lottade flickorna drabbas av spruckna silikontuttar. Och det ska väl locka en 50.000 ytterligare tittare. Fast, om jag tänker efter, det kan inte vara "lyckligt lottade Stureplansbrudar". Hade dom varit lyckligt lottade hade dom nog inte ställt upp på förnedringen. Jag ändrar, En samling mindre lyckligt lottade Stureplansvrak får det bli istället.

Vårjogging: Det har blivit en joggingrunda i dag. Tidigt på förmiddagen utnyttjade jag min lediga dag till att ta en lite längre runda. Rundan har tidigare mätts upp till 10,2 km så jag valde att ta det ganska lugnt. Att springa varannan dag är egentligen för tätt för att mina muskler ska hinna hämta sig. Att sedan ge sig ut tidigt med morgonstela muskler än inte den bästa idén. Och att göra det direkt efter frukost är kanske inte heller det bästa. Alltså tog jag det ganska lugnt. Men vädret var ganska bra för att springa, och med tanke på att det var ett tag sedan jag sprang en så här pass lång runda så gick det riktigt bra. Efter en mycket strategisk slutspurt sista kilometern gick jag i mål på under timmen, 59.55!

Slutligen noterar jag att även norrmännen har reagerat på stockholmarnas kampanj med sloganen "The capital of Scandinavia". En reaktion som dom inte är ensamma om. Om någon stad ska kallas "The capital of Scandinavia" så är det ju faktiskt København som är större och mer central och mycket mer kontinental. Norrmännen skyller på stockholmarnas storhetsvansinne, och det ligger mycket i detta. I Oslo vill man helst kopplas samman med just København. Medan det stockhomsstyrda Sverige vill bygga höghastighetståg mellan först och främst Stockholm - Göteborg så har norrmännen längre gångna planer på höghastighetståg som binder samman Oslo med Göteborg - Skåne - København för att skapa en "8-miljonersstad" som man uttrycker det. Då kan Stockholm ligga kvar i periferin med sin slogan "The capital of Scandinavia".

Inga kommentarer: