söndag 11 mars 2012

Amerikansk dubbelmoral

Karta över Danmark
Torben Nødskouv är en dansk polis som på sin fritid driver Cognacshuset på Fyn. Där säljer han bland annat lyxiga
cigarrer. Nyligen köpte han in ett lager fina kubanska cigarrer från en tysk leverantör i Hamburg. Och pengarna, motsvarande 137.000 danska kronor skickades till tysken. Men han fick dom aldrig, dom beslagtogs nämligen av det amerikanska finansdepartementet. I enlighet med kampen mot terrorism stoppade helt enkelt amerikanska finansdepartementet pengaöverföringen eftersom Torben Nødskouv bröt mot det amerikanska handelsembargot mot Cuba. - "Jag är djupt chockerad över att de bara kan gå in och stjäla mina pengar. Jag stödjer åtgärder för att bekämpa terrorism, men det är ju ingen terrorism i det här." Det hade varit bättre att leverera krigsmaterial till Saudiarabien, för sån't är det inget problem med. Men kubanska cigarrer - usch! Jag vill klart deklarera att jag inte tycker någon ska handla med cigarrer, eftersom jag är stark motståndare till all tobaksrökning. Men, jag tvivlar på att stöld av pengar är den rätta metoden att bekämpa rökningen.

EU flaggan
Ett av många EU-mål är att år 2014 ska mer än varannan EU-medborgare vara positiv till EU. I dag är det bara 40% av innevånarna som är positiva till EU, och siffran sjunker. Uppskattningsvis 20 miljarder kommer det att kosta i propagandaåtgärder varje år. Vi får verkligen hoppas att det fungerar så att inte pengarna slängs i sjön i varje fall. En åtgärd, som inte kostar EU något - men andra, är att det är så att på alla ställen där det förekommer olika projekt som delfinansieras med EU-bidrag så måste det sättas upp tydliga dekaler som berättar om att det pågår ett EU-finansierat projekt. Så'na dekaler sitter på många håll runt om på t.ex. kommunkontor osv. Medan projektpengarna från EU trillar in går projekten ofta bra, men sedan när pengarna tar slut läggs projektet ner. Och så söker man nya pengar till nya projekt. EU är inget annat en enorm bidragsmaskin!

Att vi har en Högeralliansregering som inte riktigt har förstått att man är i minoritet i Riksdagen har vi alla förstått (utom Högeralliansen alltså). Men oftast har det ingen betydelse eftersom Sverigedemokraterna oftast röstar med Högerregeringen ändå. Men det händer då och då att oppositionen vinner omröstningar, att Sverigedemokraterna röstar med den Rödgröna oppositionen. Sedan 2010 har Riksdagen vid ett 20-tal tillfällen uppmanat Högerregeringen att lägga fram förslag som dom själva inte vill ha genomförda. Och i allmänhet så stoppas Riksdagens beslut i en byrålåda på något departement. Nu senast var det Socialutförsäkringsminister Ulf Kristersson som hotades av misstroendeomröstning om han inte gjorde som Riksdagen sagt. Kanske skulle det behövas fler sådana omröstning så att Högerns ministrar inser att högsta beslutande organ i vårt land är just Riksdagen. Det är INTE dom själva!

Vårjogging: För att riktigt njuta av ett rent underbart vårväder tog jag en lite längre löparrunda i dag än innan. Totalt har jag mätt upp den till 8,8 km en gång i tiden. Egentligen inte så mycket för många, men för en 60-årig (snart i varje fall) periodare som mig är det just nu vad jag förmår. Så mycket tid att skryta med blev det inte (52.55), men jag tog det ganska rejält lugnt och njöt av naturen istället. Solen som gassade, bäckar som porlar, en hackspett som hackade i bakgrunden, glador som seglar ovanför och rent allmänt en vårkänsla i luften som är helt underbar. Det är en enorm förmån att ha naturen i form av Söderåsen direkt inpå livet på det här viset. Ni stackars storstadsbor som tvingas resa till naturen vet inte vad ni går miste om.

Vi har varit på bio under kvällen. Edgar Rice Burroughs är väl mest känd för sina böcker om Tarzan. Men han har också skrivit om Sydstatssoldaten John Carter som plötsligt hamnar på planeten Mars och blir inblandad i inbördeskriget där. Och naturligtvis blir kär. Nu har Disney filmatiserat inledningen på det hela. Hur pass väl filmen följer Edgar Rice Burroughs berättelse har jag ingen aning om. Om jag läst några av böckerna minns jag inte. Men, det är ett väl utfört hantverk, även om det ibland blir lite väl mycket superhjälte av det hela. Jag ger filmen tre medaljonger.

Slutligen noterar jag att pajasföretaget Ryanairs vd Michael O'Learys tankar på att införa ståplats längst bak i sina flygplan fått bakläxa. Det är de brittiska flygmyndigheterna som tackat Nej Tack till Ryanairs senaste infall. Tanken var att plocka bort de bakersta raderna i ett antal av flygplanen och istället stuva in fler passagerare där stående som fick hålla sig i stroppar eller en ledstång. Jag vidhåller vad jag Tyckt till om tidigare, dvs att Ryanair inte är ett seriöst flygbolag. Däremot är man enormt duktiga på att få publicitet, enligt devisen att "All publicitet är god publicitet". Och nu har jag hjälpt O'Leary lite till på den vägen.

Och på tal om Ryanair så ser jag att dom har skulder till svenska Transportstyrelsen på ungefär 10 miljoner kronor. Det handlar om säkerhetsavgifter som alla andra flygbolag betalar, men Ryanair vägrar betala. Ett arbetssätt som är Ryanairs affärsidé, dvs att inte betala de kostnader man förorsakar som andra bolag. Och så har jag hjälpt Michael O'Leary med ännu mer publicitet! Ryanair är inte ett seriöst arbetande företag, det är ett bluffbolag som borde bojkottas.

Inga kommentarer: