torsdag 22 mars 2012

Centern hatar facket

Fuck CUF
Ni har väl alla uppmärksammat att Centern valt att vara ännu radikalare än Folkpartiet. Som jag berättat tidigare så har ju Folkpartiet gått ut och krävt att ungdomars begynnelselöner skulle sänkas med i varje fall 25%. Nu har Centern sin vana troget bestämt sig för att dom måste vara allra mest höger. Dom har därför gått ut med kravet att ALLAS begynnelselöner ska sänkas med 25%. Vad som är uppenbart är att dessa s.k. politiker inte har en aning om var begynnelselönerna ligger. Redan i dag är begynnelselönerna så låga att det i princip inte går att leva på dom om man ska ha någonstans att bo, kunna köpa mat, betala försäkringar och dessutom pendla till jobbet. Och att då sänka dessa löner ytterligare är direkt oanständigt. Bilden jag använder kommer från en tidigare kampanj från Centerns Ungdomsförbund som använde rubriken "Fuck Facket - for ever". Se'n har jag ju gjort en liten förändring, men man tar ju sina friheter. Uppenbart är att Centern i varje fall har bestämt sig för att fack och arbetsgivare inte ska förhandla om löner. Det ska staten bestämma. Nu lär det inte bli något av dessa dumheter. I Högerregeringen är det Moderaterna som bestämmer. Och dom har, än så länge, helt förkastat idén att Staten ska lägga sig i löneförhandlingarna.

Vad dessa patetiska politiker inte har förstått är att det faktiskt inte är lönekostnaden som är det stora problemet. Det stora problemet är att det finns på tok för många ungdomar (och andra grupper) som saknar en acceptabel utbildning. Lösningen ligger då inte i att införa svältlöner, lösningen ligger i att se till så att ungdomarna går ut skolan med en ordentlig utbildning. DÅ, har vi skapat förutsättningar för att hjälpa dom ut på arbetsmarknaden.

Jag såg förresten en artikel om fusket med ROT-avdragen. Det är omfattande. Tidningen Faktum har roat sig med att ringa upp ett antal hantverkare och begärt offert för ett jobb. Och samtidigt frågat om dom skulle vara villiga att fiffla lite så att ROT-avdraget blir lite högre än vad som är tänkt enligt reglerna. Jomenvisst svarade ungefär hälften av hantverkarna... Och när jag läser lite mer om fifflandet så ser jag att Skatteverket på Högerregeringens uppdrag skapat regler för ROT-avdraget som gör det så lätt att använda som möjligt. Dvs som gör det lätt att fiffla med. Som någon sade, det är lättare att få ROT-avdrag än att fylla i en blankett till Försäkringskassan. Och följaktligen är fusket också större. Men allra mest intressant är att Skatteverket har en gräns för polisanmälan på 40.000 kronor. Vilket gör att de flesta affärerna hamnar under gränsen för Polisanmälan om det skulle uppenbaras att det fuskats. Detta samtidigt som gränsen för att göra polisanmälan när det fuskats med Socialförsäkringar eller Försörjningsstöd i dag ligger på i princip 1 krona. ALLT ska polisanmälas. Jag för min del kan inte förstå varför olika bidrag ska behandlas olika. Fast, vid en närmare eftertanke så förstår jag varför Högern vill sätta åt fuskare med Socialförsäkringen men inte fuskare med ROT-avdrag.

Månadens sensationsrubrik hos kvällspressen måste vara Aftonbladets framsida i dag. "Silvia: Estelle är så söt" Tänk vilken sensation. Det är nästan dags för en extraupplaga. Stoppa pressarna! En mormor tycker att det nyfödda barnbarnet är söt. Det är ju kul att hon tycker att barnbarnet är söt. Sensationen hade varit om hon INTE tyckt att hennes första barnbarn var en söt liten gullunge. Om man förresten detaljstuderar vår drottnings ansikte på bilden så undrar jag om man nu inte dragit åt skruvarna i nacken ett par varv för mycket nu. Gamla människor som har fått lite rynkor i ansiktet är "rara och gulliga". Konstgjorda leenden med tumskruvar i nacken är bara patetiska.

Vårjogging: Jag tog mig en joggingtur på förmiddagen. Eftersom jag inte har så gott om tid (jag börjar jobba 1145 och ska hinna med lunch innan detta) så valde jag en lite kortare runda på 5,5 km. Men drog istället upp ett rejält tempo när jag nu inte sprang så långt och dessutom ju har hållit upp ett par dagar. Och det gick faktiskt undan. Tiden 29.40 är jag riktigt nöjd med. Det är faktiskt första gången sedan 2010 som jag lyckats komma under 30 minuter på den här rundan. Det ska dock påpekas att jag inte brukar springa denna lite kortare runda när jag är vältränad. Men, jag är nöjd.

Inga kommentarer: