söndag 4 mars 2012

Den isländska dollarn

Islands flagga
Det händer att även eder bloggare läser saker där jag blir väldigt överraskad. Att vår nordiska kollega Island för en tid sedan var rejält illa ute har väl ingen missat. Efter att en del slipsnissar blivit fartblinda körde plötsligt hela Island, styrt av högern, rakt in i betongväggen. Det gick åt skogen som det alltid gör när slipsnissar blir fartblinda. Och som en följd av det hela och helt utan någon egentlig debatt tvingades våra nordiska kollegor, dom stackarna, söka medlemskap i EU. Och det ska ju i sin förlängning även leda till införandet av Euron istället för den isländska kronan som ju inte är värd så mycket i dag. Och när jag därför läser en artikel som berättar att 7 av 10 islänningar är positiva till ett valutabyte så blir jag kanske inte så fasligt förvånad. Men så läser jag mer och upptäcker att den valuta som ligger bäst till är inte Euron. Och det är inte heller den norska kronan eller danska kronan. Nä, den valuta som flest islänningar vill byta till är dollarn - den kanadensiska dollarn! Vid en första tanke blir jag ytterst förvånad och ifrågasätter hur seriös frågan egentligen är. Men vid en närmare eftertanke så är tanken inte så dum faktiskt. Bra tänkt islänningar!

På skottdagen berättade jag om en amerikansk undersökning som visat att välbeställda var mer hänsynslösa än andra mot sina medmänniskor. Sedan kan man fundera på det där med hönan eller ägget, vilket som kom först. Dvs är välbeställda mer hänsynslösa bara för att dom är välbeställda. Eller är det så att dom har blivit välbeställda just genom att vara mer hänsynslösa mot andra? Hur som helst får jag lite funderingar i denna riktningen när jag läser lokala nyheter. Först inträffade det en bilolycka på E6 vid Landskrona. En bilist hävdade att han blivit påkörd bakifrån och åkt av vägen. Den som körde på smet. Lite senare hände en ny bilolycka i Hyllinge. En BMW åkte av vägen i en rondell, och den kvinnliga föraren hävdade att hon blivit påkörd i sidan av en smitare. Eftersom hon luktade sprit och körde en BMW, och den bil som kört på vid Landskrona var just en BMW så slog dom ihop 1 + 1 och fick detta till 2. Först hade hon kört på en bil på E6 och sedan kört av i Landskrona och skyllde då på en annan som kört på henne. Vad som får mig att associera till välbeställda och hänsynslöshet undrar ni. Ja, en BMW ger mig sådana associationer. Beskyll mig INTE för att ha fördomar!

Ulf Kristersson
Medan jag skriver delar av det här tittar jag på Agenda på SVT2 som tittar på vår sjukförsäkring bland annat. Och om hela svenska folket tittat på det programmet kan det inte ha funnits många moderater kvar i vårt avlånga land. Vår Moderata Socialutförsäkringsminister Ulf Kristersson är ju faktiskt patetisk när han ska försöka att försvara Ättestupan i sjukförsäkringen. Att han inte skäms kan bara förklaras av två saker. Antingen är han totalt inkompetent. Eller också står han helt underställd sin partikamrat Finansminister Anders Borg.

Aftonbladet berättar i dag om att sprickan mellan partierna inom Högeralliansen växer allt eftersom röstboskapen i Centern, Folkpartiet och Kristdemokraterna inser att dom hotas av utplåning om dom inte står för några egna åsikter. Men att ett eller flera av stödpartierna väljer en annan linje än Moderaterna har ingen betydelse för de beslut som fattas. Det blir alltid som Moderaterna vill. Och Dagens Nyheter berättar i dag om en elfte fråga där ett av stödpartierna väljer en annan linje. Men det blir som vanligt naturligtvis som Moderaterna säger, men dom har i varje fall fått lov att berätta om dom egentligen tycker annorlunda.

2 kommentarer:

LasseVbg sa...

Det där med Kristersson. det är inte "antingen eller". Det är "både och".

Sven Tycker sa...

Jo, men jag ville inte vara elak. Jag tycker inte, i motsats till Kristersson, Borg och dom andra, att man ska sparka på den som redan ligger. Alltså försökte jag vara snäll...