söndag 1 juli 2007

Väderomslag

Gårdagens planerade aktiviteter fick väl i stort sett sägas ha regnat bort. Det var regn större delen av dagen, även om jag själv lyckades hålla mig undan det mesta - om än inte allt. På förmiddagen gjorde Kimmy och jag en promenad. Vi hann precis in på Netto när vår Herre öppnade fördämningarna för ett ordentligt skyfall. Som var klart ganska exakt tills vi hade betalt i kassan, och vi hann nästan hem igen innan regnet kom på nytt. Nästa gång jag var ute hade jag regnkläder på... Kevin och jag hann med ett kortare besök på Torparedagarna. I sedvanlig ordning tar man en första runda för att rekognocera vad som kan finnas för att senare göra en inköpsrunda. Pga regnet blev det ingen inköpsrunda. I dag däremot har det varit mest strålande solsken och ganska så hett. Jag hade önskat någonting mitt emellan eftersom jag hade tänkt ägna en hel del av helgen åt gräsklippning (som blivit ganska långt) och fortsätt häckklippning. Regnet i går gjorde detta omöjligt, så allt fick göras i dag istället. I het gassande sol! Aldrig att man blir nöjd. Hur som helst blev inte häcken klar som jag hade tänkt. Om det var värmen eller rester av ett migränanfall i går vet jag inte, men jag konstaterade till slut att jag får spara det sista till en annan dag.

I den allmänna riktningen mot att kommersialisera vår vardag föreslår nu Folkpartiet att det ska vara fritt fram att överlåta de dagar med Tillfällig Föräldrapenning som kan användas när barnen är sjuka till vem eller vad som helst. Det är Folkpartiets Karin Pilsäter som kommit på en ny nisch för företag att slå sig in på - ta hand om sjuka barn när mamma / pappa är oersättliga på jobbet. Karin Pilsäter påpekar att även studenter eller pensionärer ska man kunna överlåta rätten till. Nu verkar Karin Pilsäter inte vara riktigt medveten om vilka regler som gäller i dag. Man kan låta precis vem som helst ta hand om sitt sjuka barn. Men om Försäkringskassan ska betala ut en ersättning så krävs att den man överlåter till (som alltså kan vara farmor, en bror, grannen eller någon man hämtar in från gatan), men för att Försäkringskassan ska kunna betala ut ersättning ska den som övertar ansvaret för det sjuka barnet själv stanna hemma från arbetet och göra en inkomstförlust. Det nya i Karin Pilsäters och Folkpartiets förslag är att den som ska få ersättning från Försäkringskassan tydligen inte behöver göra någon inkomstförlust utan istället ska göra det hela för att tjäna en extra hacka. Hur det ska beräknas har jag inte sett. Om man nu ska fastställa en speciell timpeng eller liknande. Kanske kan det bli så bra betalt att en lågavlönad familj kan avstå till sig själv och få mer betalt än man förlorar i lön? Jag tror att jag vill veta mer om dumheterna innan jag kan såga det mer nyanserat.

Inga kommentarer: