lördag 28 juli 2007

Tji fick ni

Män beväpnade med AK 4:or sprängde och (trodde dom) rånade spektakulärt en värdetransport i Hallunda i går. Genom att spränga sig in i värdetransportbilen tog dom sig in i den (tomma) bilen. Det verkar som om insideinformationen inte var tillförlitlig. Man kan nästan säga att detta var lika klantiga rånare som den bankrånare Gérard Depardieu spelar i filmen Håll käft som jag såg i går på TV4 Film. En fransk film (Ruby & Quentin från 2003 med Jean Reno och Gérard Depardieu) jag aldrig hört talas om, men som gav en mängd roliga skratt. Lika mycket skrattade nog inte våra tidigare nämnda värdetransportrånare när dom hade gjort allt besvär och så fick dom ingenting.

En grupp sydkoreanska missionärer har kidnappats i Afghanistan av talibanerna som kräver att en mängd fångar ska släppas fria innan sydkoreanerna släpps fria. Sydkoreanerna kallas i media i allmänhet för hjälparbetare, men kanske är kamikazemissionärer en bättre benämning. Ordet användes i en ovanlig kommentar jag läste som påpekade att många muslimska länder invaderas av missionärer utsända av mer eller mindre obskyra sydkoreanska kyrkor. Att sydkoreanerna är utsända för att pådyvla sin egen religion på andra ursäktar inte talibanernas handlande. Men det kanske förklarar mer än om man benämner gruppen för biståndsarbetare. Stora delar av västvärldens handlande i Afghanistan (och Pakistan, Irak osv) fungerar ofta som den bästa medlemsvärvaren av alla till talibaner, al-Qaida och andra extrema muslimska grupper. För någon dag sedan dödades ett 50-tal civila afghaner av amerikanska flygbombningar. Gissa hur många överlevande familjemedlemmar som efter det bestämde sig för att ansluta sig till en grupp som bekämpar USA?

Dagens väder började riktigt trevligt under förmiddagen. Men se'n tog det trevliga slut som vanligt. Och nu på eftermiddagen när detta skrivs regnar det igen. Det är bara att försöka se det positiva i det hela. Grundvattennivån ligger rekordhögt!

Helsingborgs Dagblad publicerade i dag att svar från Margareta Pålsson på min kommentar till hennes senaste debattinlägg i HD. Men hennes svar innehöll egentligen inget svar på det jag ville ha sagt. Dvs att jag förväntade mig ökade anslag till Försäkringskassan och att det blir en satsning på att komma åt ALL stöld från det allmänna. Inte bara försäkringsmissbruk utan också skattefiffel och företagsbedrägerier. Men det är naturligtvis ett område där moderaterna gärna håller tyst. Svaret var bara lite sifferexercis. Om jag gitter får det bli ett nytt svar till Meta.

Inga kommentarer: