söndag 15 juli 2007

Vädersensation

I dag har det varit något så unikt som en solig och varm dag utan något regn. Vilket var tur eftersom jag i morse upptäckte att paraplyt inte var att rekommendera till användning. Det hade naturligtvis använts i går, och sedan ställts in i duschen för att rinna av. I morse upptäckte jag att kattfan hade satt sig och pissat i paraplyt..... Kattpiss som sitter i så bra! Det var alltså en fortsatt dålig morgon. Kimmy hade svårt för att somna i går på kvällen. Ingela och jag fick avlösa varandra i några timmar innan han gav upp och somnade in strax efter elva på kvällen. För att sedan strax efter fyra på morgonen vakna och tycka att det var dags att gå upp. Dom timmarnas sömn var alltså inte riktigt tillräckliga. Jag har därför under dagen tagit ett par längre promenader för att kurera (eller i varje fall hålla i schack) den huvudvärk som kommer som på beställning när jag inte får sova som jag vill. På förmiddagen hade jag bara kameran med mig. Men efter lunch fick Kimmy följa med på en runda runt vandringsleden som går uppe på åsen runt Makadamfabrikens bergbrott. Här finns ett antal bilder som jag tog där för drygt 4 år sedan med en ganska dassig kamera. Jag får nog byta ut bilderna en dag när jag gitter gå runt med kameran på nytt. Utsikten uppifrån de högsta punkterna på rundan är magnifik ut över slätten i Nordvästskåne. Man ser utan problem Kullaberg i en riktning, Hallandsåsen i en annan riktning och bort till Helsingborg i ännu en annan riktning.

Perslund
I eftermiddag har jag gjort ett kort besök i Perslund där Åstorps Hembygdsförening anordnade sin traditionella sommarsöndag. Och för en gångs skull regnade det som sagt inte, så man hade i stort sett fullsatt inne på gården som ni kan se på bilden. Här hade jag behövt bättre vidvinkel för att få med allt. Det var tur att det var fint väder, för alla som kom hade inte fått plats inomhus. Å andra sidan hade det nog inte kommit så många om det regnat så att man varit tvungna att hålla sig inomhus.

Jag såg i Aftonbladet att dom roat sig med att se vem som ägde alla de lyxbilar som bratsen glänser med i Båstad i veckan. Dom ägdes främst att företag verkade det som. Ofta hyrda för veckan av någon spoling som vill visa sig vara mer än han var. Eller lånad av farsan. Eller möjligen inköpt av farsan. Jag såg att man får in dubbelt så mycket i parkeringsböter under veckan än vad man får in under resten av året. Det hela är kul att skratta åt i varje fall, men egentligen är det ju mest tragiskt.

Inga kommentarer: