fredag 27 juli 2007

Finansminister på utgång?

När kommer finansminister Anders Borg att tycka att han blivit överkörd en gång för mycket? Det vanliga i en regering är att finansministern har sista ordet när det gäller förändringar som kostar pengar. Flera s.k. reformer har dock genomförts av Högeralliansregeringen trots att finansministern varit motståndare. Men i Reinfeldts regering står partiledarnas överläggningar över finansministern. Mest allvarligt är väl "avskaffandet" av fastighetsskatten som finansminister Anders Borg var motståndare till (tillsammans med en nästan enig ekonomkår både i Sverige och utomlands). Men för att blidka Göran Hägglund tvingades finansministern acceptera ett dåligt beslut. I Almedalen gjorde Anders Borg ett utspel om minskade försvarsutgifter. och han har tidigare menat att bensinpriset borde upp rejält. Båda utspelen har uppenbarligen från början haft stöd från Fredrik Reinfeldt. Men allra helst förslaget om minskade militära inköp har sågas rejält från många håll inom högeralliansen. Se rejält att tydligen Fredrik Reinfeldt dragit tillbaka sitt stöd. Den intressanta frågan är hur länge Anders Borg accepterar att vara dörrmatta?

Skanneloppetuppladdning 2007: Det blev efter många om och men en runda i går på kvällen. Efter att ha tittat på Aktuellt 1800 på TV klädde jag om för dagens joggingtur. På den korta tiden hann vår Herre skruva upp kranarna ordentligt så att när jag tittade ut vräkte regnet ner. Jag konstaterade då att det får nog bli en dags uppskov. Men bara 10 minuter senare hade det slutat igen och jag fick ta mig en ny funderare på om jag trots allt kanske skulle ta mig en runda. Precis när jag bestämt mig ringde telefonen. Det var en äldre f.d. åstorpare som letat fram mitt telefonnummer och ringde och ville tacka för den insändare jag hade fått in i HD samma dag. En kommentar till vår moderata riksdagsledamot Margareta Pålssons rappakalja om Högeralliansens satsning på att jaga bidragsfuskare. Insändaren innehöll i stort sett samma sak som min kommentar här i onsdags. Till slut hamnade jag i den något underliga situationen att jag i telefon nästan fick försvara Meta. Hon stod sannerligen inte högt i kurs hos damen som ringde. Hur som helst kom jag trots allt ut på en ganska blöt runda. Det duggade så smått hela tiden så jag blev ordentligt blöt. Egentligen är det ganska skönt att springa när det regnar. Allra bäst är det precis efter ett regn, men även ett lätt duggregn ger en ganska frisk och syremättad luft. Nackdelen är om man som jag har glasögon. Men lyckligtvis kan jag stoppa dom i fickan om dom blir för blöta utan att riskera att springa vilse. Alltså kändes det i går ganska bra. Tiden 30.00 jämnt är därför fullt godkänd. Det känns att 30 minuter är en ganska säker tid jag håller mig kring utan att överanstränga mig.

Från USA rapporteras att flera astronauter festat runt kvällen innan avfärd, så ordentligt att dom inte varit nyktra när dom sköts upp i rymden. Fast det finns väl inga trafikpoliser där uppe som ber en att blåsa i en ballong så risken för att åka fast är liten.

Jag har tillsammans med familjen gjort ett besök på Helsingborgsfestivalen under dagen. Den uppbyggda konstgjorda sandstranden på Kungstorget med både sand och solstolar var dock ödslig. Det var nog för stor risk för regnskurar för att någon skulle vilja sätta sig i en solstol mitt i stan. Annars tyckte jag att det var ont om knallar jämfört med tidigare år. Men vårt besök skedde ju tidigt på da'n innan all underhållning satts igång så kanske dök det upp mer senare. Hela årets festival går i vattnets tecken. Fast man hade nog inte räknat med allt vatten som kommer uppifrån vid planeringen.

Inga kommentarer: