lördag 30 juni 2007

Moraliskt dilemma

Vad gör man om man hamnar framför ett par nedfällda järnvägsbommar, och dessa uppenbarligen är trasiga och inte går upp? Kryper under och korsar järnvägen ändå? Men om det nu står en barnfamilj på andra sidan och också väntar? Hur fungerar det goda föredömet då? Min grundfilosofi är att i möjligaste mån inte krypa under järnvägsbommar, inte gå mot rött osv. Men jag kan tänka mig att göra detta om jag kan göra detta utan risk (järnvägsbommarna har lagt av, eller jag har bråttom och det inte kommer några bilar). Men det finns ett undantag. Var alltid ett gott föredöme för barn. Dvs jag går aldrig mot röd signal vid ett övergångsställe om det står barn och väntar. I dag när jag skulle korsa Skånebanan hade uppenbart järnvägsbommarna fastnat i nedfällt läge. Och regnet stod som spön i backen. Och dessutom stod det en barnfamilj och väntade på andra sidan. Snälla Banverket, sätt mig aldrig inför ett sådant moraliskt dilemma fler gånger.

Jag tittade under eftermiddagen på Uppdrag Granskning - Sommarspecial. Det handlade om Forsmark. Hur SKI är allt för insyltade med Kärnkraftbolagen. Hur säkerhetskritik tystas ner. Och att höra Östhammar kommuns moderata kommunalråd Anna-Lena Söderblom försöka tysta ner och förneka all kritik var nästan pinsamt. Hon tycker att det är bäst att folk inget får veta när det förekommer kritik. Usch!

Från i morgon genomförs nästa skatteomläggning från Högeralliansen. Då blir det plötsligt mycket dyrare att ha bil eftersom det läggs skatt på bilförsäkringen. Syftet är att bilismen ska betala de sjukvårdskostnader som den förorsakar. Det blir nog en otrevlig överraskning för många när räkningen kommer. Eftersom jag inte har någon bil drabbar det hela inte mig. Utan snarare tjänar jag indirekt på detta. Och eftersom jag dessutom är mycket kritisk till en stor del av privatbilismen så kan man ju tro att jag skulle tycka detta är bra. Men trots allt har jag svårt att se varför varje område själv ska betala sina sjukvårdskostnader. Ska vi beskatta idrotten så att den betalar de skador som händer där? Ska arbetsplatser beskattas så att dom får betala för arbetsskador? Sätt åt bilismen, men här är man nog fel ute.

Jag hörde förresten på radion att Afghanistans president Hamid Karzai var mycket kritisk till de amerikanska bombningarna i landet av ofta civila mål i jakten på talibanerna. Med jämna mellanrum avslöjas det hur många civila dödas när det amerikanska flyget bombar byar. Och när till och med landets av USA tillsatta president är kritisk är det konstigt att Sverige fortsätter med sitt militära lierande med just den amerikanska krigsmakten. De svenska trupperna i Afghanistan har ett fredsuppdrag, och därför har jag varit positiv till deras närvaro där tidigare. Men trupperna blir allt mer sammankopplade med de amerikanska trupperna, och deras uppdrag är inte ett fredsuppdrag - tvärtom.

Inga kommentarer: