söndag 22 juli 2007

Danskt flyktingmottagande

Det danska flyktingmottagandet från Irak skall mångdubblas. Till och med Danskt Folkeparti ställer upp. Bakgrunden till detta sensationella besked är att Danmark ju i slutet av sommaren ska ta hem sina trupper från Irak. Och man har nu konstaterat att säkerheten för de irakier som arbetat för den danska truppstyrkan kommer att vara hotad när danskarna drar sig tillbaka. Det handlar om tolkar, administrativ personal osv - och deras familjer. Man har därför börjat flyga dessa till Danmark för att erbjuda dom en säker framtid och de kommer att beviljas uppehållstillstånd i Danmark. Det var inte illa!

Skanneloppetuppladdning 2007: Dom hotade ju med riktigt oväder till i dag på eftermiddag så jag tog det säkra före det osäkra och tog helgens joggingrunda i går på kvällen. Utmärkande var att trots bara shorts och T-shirt blev det en svettig upplevelse. Men det gick ganska fort trots detta. Om det var det faktum att jag lyssnade på rockabilly i MP3-spelaren, eller att jag av misstag tog mina gamla joggingskor, eller något annat skäl vet jag inte. Men det gick alltså ganska fort. Tiden 29.20 på de knappa 6 kilometrarna är fullt godkänt. Ett par gånger till under 30 minuter, sedan är det dags att förlänga rundan.

Jag lyssnade alltså på rockabilly i MP3-spelaren medan jag sprang. Jag tror att lugna ballader påverkar tempot när man springer negativt, alltså fick det bli lite sprallig rockabilly! Egentligen mest för att testa om jag lyckats spela in från datorn och webbradio. Jag har försökt ett par olika metoder tidigare men det har misslyckats totalt. Nu har jag hittat ett program där det fungerade, så för några dagar sedan installerade jag en fil på MP3-spelaren med en knapp timme från en reggaestation på Jamaika. Men det var då en station som fanns i programmets stationslista. Nu lyckades jag även lägga till en helt ny station i programmets stationslista. Vilket alltså fick bli en station som spelade 50-tals rockabilly. Ni gäller det bara att lägga in flera intressanta stationer i programmets lista över favoriter.

På gränsen mellan Gaza och Egypten sitter cirka 5.000 palestinier fast. Dom får varken resa in i Egypten, eller återvända till Gaza. Och där har dom suttit i 5 veckor och väntat på att ockupationsmakten Israel ska tillåta passage. Så fungerar Mellanösterns ledande demokrati - eller vad det nu är dom brukar säga. Jag såg en annan notis på ett annat ställe som berättade att palestinier som återvänder hem till Palestina efter att ha vistats i andra länder en tid får inte ta med sig familjen med hem. Jag vet inte om Israel är rädda för att dom ska göra fler palestinier?

Jag såg förresten i fredags att Natacha Peyre i en intervju i Aftonbladets sladderbilaga Klick! undrat hur hennes pappa kunde betala hennes förstorade bröst. Nu läste jag inte själva intervjun (så djupt att jag betalar för skitbilagan Klick! har jag inte sjunkit än), så jag kan bara gå ifrån reklamen för bilagan. Men visst var det väl inte så många månader sedan som Natacha i en annan intervju var så tacksam för att pappa betalt. Men det har ju varit riktigt tyst om tösabiten en längre tid så hon måste ju hitta på något så att det blir rubriker och publicitet. Och även jag trillade rakt ner i fällan! Där ser man. Sex, tuttar och liknande ämnen säljer.

Kimmy och jag har tagit en lång promenad tillsammans nu på eftermiddagen. Drygt en och en halv timme tog den. Mindre än 5 minuter efter att vi kommit hem öppnade vår herre fördämningarna och det utlovade regnandet inleddes.

Inga kommentarer: