lördag 21 juli 2007

Bra affär

Vattenfalls högste Europachef Klaus Rauscher som för någon dag sedan fick sparken gjorde en bra affär. Han anställdes för fem år med en årslön på en miljon euro. Efter ett och ett halvt år hade han misskött sitt jobb så till den milda grad att han fick gå. Men han fick ut resterande lön för tre och ett halvt år som plåster på såren för att han inte fick göra något mer jobb. Jag undrar, om ifall generaldirektör Curt Malmborg blir syrak på mig och ger mig sparken om jag då får lön för ett antal år som plåster på såren? Jag tror snarare att jag får gå på direkten med lagenlig uppsägningslön (om jag har tur). Men det är som sagt alltid skillnad på dom där uppe och vi där nere. Dom där uppe måste alltid landa mjukare eftersom det är mer synd om dom.

Naturen i symbios
Och innan jag glömmer av det så vill jag gratulera Angeli som i dag fyller 12 år. Det är ju synd när det nu har varit ganska hyfsat väder några dagar att det i dag ska regna friskt. Men så kan det gå. Hur som helst, Grattis Angeli, jag hoppas du blir nöjd med dagen trots detta. Likt naturen tar vi varandra i hand och går vidare i livet.

I ett försök att stötta Palestinas president Mahmud Abbas och Fatah i maktkampen med valets vinnare Hamas har Israel frisläppt 255 palestinier som hållits fängslade i Israel. Bland de frigivna fanns sex kvinnor och 11 barn. Många har suttit inspärrade i Israel i upp till 20 år. Och det hela låter ju bra. Det är ett steg i rätt riktning. Det kan läggas till att det fortfarande finns cirka 11.000 palestinier kvar som sitter inspärrade i Israel. De flesta utan att ha dömts för något brott i domstol, många är bara kidnappade och inspärrade. Det är alltså drygt 2% av de inspärrade som släppts fria. Men som sagt det är ett steg i rätt riktning. Ja, kanske inte ett helt steg, men i varje fall en liten ryckning i knät kan vi väl definiera det som.

Ännu en positiv nyhet kan jag berätta om. George W Bush har gett order om att man vid förhör i CIA:s fångläger ska Genèvekonventionens förbud mot tortyr av krigsfångar i fortsättningen gälla. Det är väl bra att George W (B)usch är läskunnig och har kunnat läsa vad USA:s Högsta Domstol har krävt av honom. Synd att "världens största demokrati" under en följd av år inte följt något så elementärt som Genèvekonventionen!

Och så har ännu en friidrottare blivit avstängd för dopning. Och Michael Rasmussen, dansken som leder Tour de France, har av det danska förbundet stängts av från landslaget en tid. Detta sedan han jobbat hårt med att hålla sig undan dopningkontrollerna. Och sedan stått rakt upp och ljugit om frågan i TV. Fast i Tour de France får han fortsätta cykla. Dop... f'låt cykelsporten har mycket kvar att göra.

Inga kommentarer: