torsdag 12 juli 2007

Fredrick Federley blev purken

Min favorit "centerpartist" Fredrick Federley är en av många som passar på att resa till Almedalen för att missionera. Bland annat var han inbjuden till seminarium om avtalsförsäkringar och när hr Federley som den goda vän av det kollektiva samarbetet han är, tyckte att alla borde bojkotta Folksam (antagligen borde man istället gå till Skandia som ju står för en högre moral) så blev han emotsagt av Folksams vd Anders Sundström som tyckte att allt för extrema idéer kunde man inte ta hänsyn till. Detta fick herr Federley att med orden "ni förolämpar mig" ta sitt pick och pack och lämna salongen. Jag trodde att Fredrick Federley med sina ofta korkade idéer var van vid att bli emotsagd, men så var det tydligen inte.

På Försäkringskassans regionala Intranät för Skåne dök det i dag upp en redovisning av en undersökning som gjorts bland en del av personalen om vad man tyckte om kommande omorganisation. Själva redovisningen begrep jag inte så mycket av. Man har alltså inte redovisat vad personalen tyckte, utan vad man tyckte i förhållande till vad som var normalt att man tycker. Åtminstone tolkade jag redovisningen så. Det innebär att om det är normalt att man tycker att saken är skit, och vi också tyckte att det var skit så redovisades detta som att vi tyckte vad man kunde förvänta sig, så det var inget att oroa sig över. Men personalen i Skåne var mindre motiverade till omorganisationen än vad som var normalt. Och detta föranledde en liten önskan om att vi skulla jobba på och fundera på hur vi skulle bli bättre motiverade. Jag för min del kan mycket väl förstå att inte så många känner sig motiverade när man ska införa en omorganisation som innebär längre arbetstresor till ett tråkigare jobb och som samtidigt innebär en sämre service till de som vi ska betjäna. Snälla ledning uppe i toppen, berätta för mig hur jag ska bli motiverad! Men eftersom allt annat har blivit toppstyrt så kommer det väl snart ut ett meddelande som beordrar personalen att känna sig motiverad. För övrigt redovisades också alla de fria ord som skrivits ner. Och hade jag varit ansvarig och läst dessa fria kommentarer hade jag legat sömnlös resten av veckan och sedan drömt mardrömmar i några veckor innan jag lyckats förtränga det hela.

I gårdagens Metro hävdades att Pirate Bay fortfarande hade sexbilder på barn tillgängliga. Fast det verkar inte Fredrik Neij på Pirate Bay ora sig för så mycket. För honom gäller att bara det som är direkt olagligt tas bort (och tydligen handlade det inte om ren barnporr), någon moral har han inte.

Och i dag har det regnat lite smått. Men bara lite smått!

Inga kommentarer: