lördag 7 juli 2007

Titanic på drift

I går hade en av de många som Försäkringskassan sagt upp på grund av "arbetsbrist" sin sista arbetsdag. I dag arbetade jag övertid 4 timmar för att vi ska hinna med, och har 4 timmar övertid ytterligare att göra nästa lördag. Kan NÅGON förklara för mig hur en verksamhet samtidigt kan säga upp personal på grund av arbetsbrist och beordra en annan sektion övertid för att balanserna blivit för stora? Det fanns en insändare i HD för någon dag sedan som beklagade sig över försenade utbetalningar, och avslutade med vad han tyckte verksamhetens chef borde göra. Om det handlade om högsta chefsskapet så håller jag med honom. För övrigt hörde jag i går någon berätta att alla de med lönebidrag som sagts upp blev dyra för Försäkringskassan. Istället för att kanske bara betala 25% av lönen och få arbete utfört får man nu betala full lön under uppsägningstiden men får inget jobb utfört. Bidraget från AMS frös inne när dom blev uppsagda. Jahåjaja!

Det finns fler som inte hinner med. Jag såg för någon dag sedan att min favoritcenterpartist Fredrick Federley och hans kumpan Dominika Peczynski nu bestämt sig för att sälja sin salladsbar. Dom hinner inte med säger dom. Det är inte lätt att tröttna redan efter två månader. Men dom har ju fått genomfört sin demonstration, så nu kan dom dra vidare till nya uppdrag. Undrar om dom nya ägarna vill ha bättre förhållande med facket? Eller Fredrick och Dominika skriver in i försäljningsavtalet att det ska vara bråk med facket?

Jag har varit på bio i eftermiddag. Arthur och Minimojerna. Den var faktiskt bättre än jag förväntat mig. Angeli tyckte bra om den, och jag blev som sagt positivt överraskad. Jag hade missat den helt innan. Men Kevin skulle se Transformers så Angeli och jag valde Arthur. Kan som sagt verkligen rekommenderas om ni har några barn att ta med.

I fredagens Metro fanns en artikel om blottare. Enligt polisen skedde de flesta brotten på badplatser på sommaren. Och det kan jag kanske förstå. Vid andra tider på året förfryser ju gubbstackarn snoppen. Den torde krympa i kylan så att ingen ser den. Egentligen är brottet blottning ett riktigt könsdiskriminerande brott. Jag menar det är bara män som begår brottet och kvinnor som utsätts. Kvinnor kan ju gå omkring och visa upp tuttarna fritt på badstränder utan att det är ett brott. Och gå på stan i världens urringning, tunna T-shirts, kortkort med slits och mumlande mamelucker är ju inte heller något brott. Fast det är klart, det är kanske skillnad på en dinglande snopp och mumlande mamelucker?

Inga kommentarer: