fredag 20 juli 2007

Dyra droppar

Ungefär 7.500 svenskar får i dagarna brev från Tullverket. Dom får i brevet ett erbjudande att hämta ut den postordersprit dom köpt i utlandet och som dom fått beslagtagen av tullen. Bara dom betalar skatten på spriten så är det bara att hämta sina flaskor. Fast det där med skatten är nog ett litet aber för många. Den innebär att spriten kanske blir dyrare än om dom skulle köpt den på Systembolaget. Det ska bli spännande att se hur stor del av spriten som löses ut, och hur stor del av den som kommer att bli förvandlad till biobränsle. Jag för min del tycker att det senare är ett bättre alternativ. Fast det blir dyrt biobränsle!

Dop.. f'låt cykelloppet Tour de France riskerar att inte kunna fullföljas. Ständiga dopningavslöjanden får sponsorer och TV-bolag att hoppa av arrangemanget. Fler avslöjanden och därmed fler avhopp rycker bort hela den kommersiella basen för arrangemanget. Förhoppningsvis visar det sig att fusk straffar sig. Den intressanta frågan är hur många som inte fuskar? Vi har de senaste dagarna även haft ett par dopningavstängningar inom friidrotten. Finns det någon idrott som inte är totalt korrumperad?

På jobbet i dag har vi under hela dagen haft besök av Försäkringskassans produktionsdirektör Maivor Isaksson. Ja, egentligen har det varit en gråtrutunge som hållit sig på taket till innergården utanför våra kontorsfönster hela dagen och som vi döpt till Maivor eftersom den hela dagen stått och kollat så att vi jobbat ordentligt. När en fiskmås under eftermiddagen landade en kort period fick den naturligtvis namnet Curt (efter generaldirektör Curt Malmborg).

Så var det då äntligen dags för semester. De närmaste fyra veckorna ska jag försöka låta bli att tänka på konkursboet Försäkringskassan. Tyvärr sket det sig med mina förhoppningar om att kunna få ett annat jobb. Mina spontana känslor på beskedet förvånade mig dock lite. Jag var förberedd på att jag skulle bli mycket besviken över att inte få det aktuella jobbet eftersom jag kände att det inte kommer att dyka upp något bättre det kommande året. Men min spontana känsla handlade mest om en stor besvikelse över att behöva stanna kvar ännu en tid i en verksamhet i fritt fall. Det är tur att det är så bra arbetskamrater. Dom får nu förresten rapportera hur det går med Maivor om hon lyckats ta sig ut i friheten.

Jag såg förresten att Paris Hilton lyckats komma i tidningarna igen. På bild visar hon upp sina egendesignade baddräkter för kvinnor och hundar (!?). Finns det verkligen en modefirma som vill förknippas med varumärket Paris Hilton?

Inga kommentarer: