onsdag 25 juli 2007

Bekämpa all stöld från det allmänna

I ett debattinlägg i Helsingborgs Dagblad i går skryter f.d. läraren och numera vår lokala moderata riksdagsledamot, Margareta Pålsson om att man från Högeralliansen satsar på att sätta åt bidragsfuskarna. Och hon skriver i sitt inlägg bland annat att man satsar på att öka resurserna till såväl Försäkringskassan som Arbetsmarknadsverket. Jag tycker det verkar som om Margareta, lärare som hon är, inte läst på läxan ordentligt (för jag kan inte tänka mig att hon medvetet ljuger - trots att hon är moderat). Sanningen är att bland de första åtgärderna som Högeralliansregeringen gjorde i sin första budget var att skära ner anslagen till just Försäkringskassan. Under året har ca 10% av personalen gått ut i arbetslöshet. Jag tar Margaretas inlägg som ett löfte om att man åter ska öka anslagen. Jag utgår ifrån att det förutom Försäkringskassan och Arbetsmarknadsverket också gäller Tullen (för minskad smuggling), Skattemyndigheten (för minskat skattefusk) och Ekobrottsmyndigheten (för minskat fiffel rent allmänt inom affärsvärlden). För Margareta, det är väl ALL stöld från det allmänna som ska bekämpas. Inte bara bidragsfusk?

Gårdagens skratt kom när jag läste Aftonbladet. Jag vet inte vem som är mest patetisk, men Michael Brinkenstjärna ska tillsammans med Linda Rosing och Fadde Darwich göra en nätsåpa om deras turné på barer runt om i landet. Enligt Brinkenstjärna är intresset bland folket enormt för varumärket Linda och Fadde. Jag för min del är så innerligt trött på dessa patetiska misslyckade individer att det var svårt att skriva om dom. Nä, egentligen så ljuger jag när jag skriver så. Om jag ska vara uppriktig njuter jag av att göra mig rolig på deras bekostnad.

Från dop.. f'låt cykelloppet Tour de France rapporteras att ännu en cyklist diskvalificerats för dopning. Det är Alexander Vinokurov som bloddopat sig och nu diskats. Dansken Michael Rasmussen leder fortfarande. Detta trots att han under året fått fyra varningar för att han hållit sig undan dopningskontroller. Efter tre ska man stängas av. Men han har varnats två gånger av det danska förbundet och två av det internationella. Och i den här matematiken blir inte 2 + 2 = 4. Är det någon, jag upprepar - någon, som tar den professionella cykelsporten på allvar? Det är en välgärning att det svenska mediaintresset för cirkusen är lågt. Vårt södra grannland Danmark visar ett större intresse, man får hoppas att dom skäms samtidigt.

Nedanstående insändare har i dag skickats till Aftonbladet. Vi får se om dom tar in den.

Försäkringskassan - var god dröj

Apropå uppgifter i bland annat Aftonbladet om växande balanser hos Försäkringskassan.

När den nya Högeralliansregeringen presenterade sin första budget visade det sig att man skurit ner anslagen till Försäkringskassan. Och när detta stod klart för Försäkringskassans ledning inleddes ett utdraget arbete med att minska personalen. Sedan dess har mer än 1000 personer tvingats lämna sina anställningar. På den föräldrapenningsektion jag jobbar har en lockats att ta ut pension i förtid, en har lockats att sluta för att studera, en som var föräldraledig har sagts upp och får inte komma tillbaka medan ytterligare tre sagts upp och fått lämna verksamheten. Nu är vi 20 kvar. Andra avdelningar har drabbats ännu värre, det finns sektioner som mer än halverats. I stort sett alla vaktmästare och kökspersonal har sagts upp. Så i dag sitter cheferna och sorterar posten och vi andra städar köket istället för att betala ut pengar till de som väntar på ersättning. Här i Skåne har mer än 300 personer fått gå, och att tro att de 1500 som återstår ska hinna med är bara skrattretande. Under sommaren har alla fått sina semestrar begränsade till max fyra veckor (förutom cheferna) och samtidigt som arbetskamrater sagts upp pga "arbetsbrist" har andra beordrats att arbeta övertid (för pengar som inte finns).

Resultatet har blivit att många får vänta på sin ersättning orimligt länge. Att då få se hur den moderata socialförsäkringsministern inte kan förstå att det ser ut som det gör är en skandal. Hon har tydligen fortfarande inte upptäckt att samordningstjänstemännen i regeringskansliet för att få plus och minus att gå ihop efter skattesänkningar till högavlönade skar ner anslaget till Försäkringskassans administration. Hon pratar om att Försäkringskassan istället fått ett extra anslag för att genomföra en kommande omorganisation. En omorganisation som kommer att bli en ny mardröm för de som är beroende av ersättning från Försäkringskassan. Kära Cristina Husmark Pehrsson, om man skär ner veckopengen med 10 kronor och sedan ger en extra veckopeng på en krona så har man de facto skurit ner veckopengen. Man har inte höjt den. I varje fall inte enligt den matematik jag lärde mig i skolan. Men det är kanske den nya högeralliansmatematiken.

Tyvärr är Försäkringskassans service likt Titanic på väg mot sin undergång. En färd där varken den politiska ledningen eller Försäkringskassans egen ledning har förstått vart det leder. Vi som jobbar i verksamheten är inte alls nöjda med den service vi kan ge, trots att vi gör så gott vi kan. Resultatet är att det aldrig tidigare under de mer än 30 år som jag jobbat på Försäkringskassan varit fler arbetskamrater som aktivt söker nya jobb. Det gäller att hinna hitta ett nytt jobb innan den slutliga kraschen kommer. Tyvärr drabbar detta allmänheten ännu mer när erfaren personal flyr verksamheten.

Sven Ohlsson
som efter 33 år på Försäkringskassan nu hoppas hitta nytt jobb.

Inga kommentarer: