tisdag 6 mars 2007

Ordbajseri i radion

När jag lyssnar på radio (och det är mycket) är det allt som oftast P1 jag lyssnar på. Jag orkar efter ett litet tag inte med alla ordbajsare som inte kan vara tyst en sekund. Den kommersiella radion ljudtapet gör mig vansinnig. Jag har därför med oro sett den förändring av P1 som sakta genomförs. När ett fristående bolag producerar ett mediaprogram och i detta går ut och presenterar ett försvarstal för Carl Bildt blir jag till exempel orolig. Ännu oroligare blir jag när jag inte hinner stänga av när Annika Lantz drar igång. Hennes ordbajseri är en pina. I dag ska vi tala om dödandet i Dafur - hihihi - fitter - blabla - fnitter. Vad är det dom gör med P1?

En kontroll av klockradion och varför den inte startat som den skulle i går morse visar att den tydligen tyckte att den 5 mars 2007 var en söndag. Och söndagar skulle den inte starta. Men vad kan man begära av en billig radio från Lidl? Nu har jag testat med att ställa den en dag i förväg - och se det fungerade.

I söndagens Aftonbladet försöker Jan Guillou att förklara varför det är just folkpartister som just nu går hårt åt Carl Bildt. Enligt Jan Guillou skall det handla om Israel-Palestina konflikten. Där folkpartisterna tycker att Carl Bildt är allt för israelkritisk. Tänk att jag skall hamna i en situation där jag håller på Carl Bildt? Det känns overkligt!

Nedgången på Stockholmsbörsen de sista dagarna har helt raderat ut den uppgång som varit sedan årsskiftet. Många småsparare säljer nu i "panik". Proffsen kan då passa på att köpa billigt och sedan invänta den uppgång som kommer och så tjänar dom ännu mer pengar. Aktiespekulationer är inget för vem som helst.

Jag glömde att gratulera Stefan Holm och Linus Thörnblad till guld och silver i inomhus-EM. Höjdhopp har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Detta sedan det egentligen är den enda sportgren jag någonsin haft några framgångar i. Precis som Linus Thörnblad tog jag en gång silver i skolmästerskapen i Åstorp. Någon gång i femte klass eller liknande tror jag det var. Fast jag kanske också skulle räkna min klass i gymnasiet i Klippan som blev tvåa i skolmästerskapen i fotboll. Vi spelade sammanlagt tre matcher. Första matchen slutade 0-0 och vi vann lottningen (utan att ha haft ett enda eget anfall i matchen, vi blev totalt utspelade). Andra matchen vann vi med 1-0. Vi hade då vårt första anfall på de två matcherna och gjorde mål på detta men blev för övrigt utspelade igen. Men vi hade en kanonmålvakt som räddade oss i båda matcherna. Finalen däremot gick åt skogen, och jag tror vi tappade räkningen på antalet baklängesmål. Gympaläraren var förtvivlad!

Inga kommentarer: