måndag 21 februari 2022

Girighetens ansikte

» Det är inte alls synd om er.

Från början hade jag planerat att idag skriva ett långt inlägg om det unika svenska friskolesystemet. Vi är ju ensamma i hela världen om ett system där skattefinansierade kommersiella skolor har fritt fram att plocka ut hur mycket vinst som helst till sina aktieägare. I alla andra världens länder inser man att skattepengarna ska gå till skolelevernas utbildning, inte till giriga aktieägare. Men som sagt inte i Sverige!

Men jag orkar inte. Jag blir bara förbannad. Det får anstå till en annan dag när jag kan behärska min upprördhet bättre.

Hota inte min vinst
Men låt mig citera vad SVT:s kartläggning räknat fram. De fyra skolkoncernerna Academedia, Engelska Skolan, Thorengruppen och Kunskapsskolan har totalt under de senaste fem åren gjort en vinst på 4,6 miljarder kronor. En vinstsiffra som ökar år från år. Under förra året var den totala vinsten för dessa fyra skolkoncerner drygt 1,3 miljarder kronor (1.300.000.000 kronor). Det innebär att varje svensk (från nyfödda Pontus till min 101-åriga mamma Alice) under förra året bidragit med 125 kronor till dessa giriga skolkoncerners vinst.

Är detta rimligt? Naturligtvis inte! Men vi kan förstå varför företrädare för friskolebranschen är upprörda över eventuella inskränkningar och begränsningar. Och varför deras politiska uppdragstagare inom de borgerliga partierna protesterar.

Läs:
Skolvinsterna för fyra största koncernerna: 4,6 miljarder på fem år. - SVT

Inga kommentarer: