fredag 21 augusti 2020

En helt vanlig fredag i augusti

» Resandets framtid

Coronaviruset har satt sina avtryck på de flesta håll i vårt samhälle. Ett sådant område är resor av alla de slag. Flygresandet har ju nästan helt tappat luften. Charterresandet och Affärsresandet är nere på historiskt låga nivåer. Om inte nästan helt utplånat. Personligen tycker jag faktiskt att det är rent oansvarigt att just nu resa på charterresa till solen. Affärsresandet kommer med största sannolikhet inte att återhämta sig helt någon gång. Allt fler har kommit fram till att det digitala mötet kan ersätta en hel del fysiska möten.

Här nere i Nordvästskåne fick det faktum att luften gick ur flyget totalt att PEAB som äger flygplatsen i Ängelholm beslutade sig för att lägga ner flygplatsen. Redan innan Corona fick luften att helt pysa ut så hade minskat flygande vållat problem för flygplatsen. PEAB hade redan innan börjat antyda att man ville ha stöd från skattebetalarna för att kunna driva flyget vidare. Flygbussarna till flygplatsen var redan tidigare nedlagda pga bristande resande. Det finns alltså ingen kollektivtrafik till flygplatsen.

Nu har ju de flesta kommunerna i området beslutat sig för att gå in med totalt 50 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar för att rädda flygplatsen. 20 miljoner ska användas för att köpa det redan nedlagda flygplatsbolaget. Detta medan PEAB behåller själva flygplatsen med mark och fastigheter och ska hyra ut detta till flygplatsbolaget. 30 av miljonerna som ska satsas stoppas in i bolaget för att täcka förlusterna de första åren. Jag tycker det känns som om PEAB lurat skjortan av kommunerna!

Flygutsläpp
Dessutom tvingas nu flera kommuner ändra sina resereglementen. Flera av kommunerna har nämligen haft regler som försökt styra bort resande från miljöskadligt flyg. Miljökommunen Helsingborg t.ex. försöker styra resandet till mindre miljöskadliga sätt att resa med olika ekonomiska morötter och piskor. Nu ska man stryka dom reglementena för att öka flygandet så att förlusterna i flygplatsbolaget blir mindre. Tanken att höja priserna så att kostnaderna täcks verkar dock inte ha dykt upp i sinnena. Men det är väl en för enkel lösning!

Samtidigt ökar kraven på att det nu är dags att lägga ner Bromma flygplats i Stockholm. Löftena om en nedläggning är gamla. Flygplatsen skulle egentligen ha lagts ner när Arlanda byggdes, som ju byggdes för att ersätta Bromma. Min morfar som bodde i Hallonbergen i Sundbyberg levde på hoppet att löftet om en nedläggning skulle infrias någon gång. Det fick han inte uppleva. Han bodde så han hade utsikt över flygplatsen - och det var inget nöje.

Men, även annan kollektivtrafik har drabbats. Resandet har minskat. Länstrafikbolagen har fått kraftigt minskade biljettintäkter. Informationen går ut på att vi ska bara resa om vi måste, vi ska hålla avstånd och inte trängas. För att råda bot på trängseln på tåg och bussar har Länstrafikbolaget i Skåne beslutat sig för att dra in på turer. Hur Skånetrafiken får ihop de två sakerna, att minska trängseln och dra in på turer har jag inte riktigt begripit. Men det är ju tyvärr inte så att man alltid kan begripa hur beslutsfattande gubbar och gummor resonerar.

Två s.k. "Trafikforskare" har kommit på en radikal idé för att minska resandet i kollektivtrafiken. Höj priserna! Jo, de båda, Disa Asplund och Roger Pyddoke, har skrivit en debattartikel där dom argumenterar för att genom höjda biljettpriser få ner resandet. Höjer man priserna riktigt rejält så kan man i princip lägga ner Länstrafikbolagen. Tänk så smarta forskare är!

Läs:
Lägg ned Bromma flygplats – nu när chansen finns. - Karin Wanngård (S) i Dagens Samhälle
Bromma behövs för svenskt flyg, Wanngård. - Flyglobbyn i Dagens Samhälle
Nya resvanor minskar behovet av bussar och tåg – glesare turer lär bestå. - Dagens Industri
Vi byter tidtabell 16 augusti 2020. - Skånetrafiken
Neddragna turer tvingar till ökade risker. - Vänsterpartiet
Dyrare biljetter kan minska trängseln. - Debatt Svenska Dagbladet
Biljettpriser är för höga för många redan i dag. - Debatt Svenska Dagbladet
Bussresenärer kan bötfällas trots biljett: ”Inte mycket vi kan göra”. - Dagens Nyheter

Inga kommentarer: