lördag 8 oktober 2011

Enighet och kapitulation

I love Maggie Thatcher - Lööf
Ett av de mest infekterade ämnena inom Högeregeringen är frågan om utsläppen av svavel från fartygstrafiken i Östersjön. Den nu avpolleterade Miljöministern Andreas Carlgren har stått fast vid att Sverige ska följa en överenskommelse i FN:s sjöfartsorgan, IMO, och begränsa utsläppen rejält. Men den moderata Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Swärd värnar mer om sjöfartens rätt att släppa ut skit än vår miljö och har krävt begränsningar i kraven. Och Andreas och Catharina har inte lyckats prata sig samman. Nu har Andreas Carlgren fått sparken och ersatts av Lena Ek som på uppdrag av Annie "I love Maggie Thatcher" Lööf tydligen är på väg att lösa konflikten och lägga sig för näringslivsintressena. Tjänstemännen på Miljödepartementet vågar inte uttala sig i frågan vilket inte kan tolkas på annat sätt än att Miljödepartementet är på gång att lägga sig platt. Det ska bli spännande att läsa hur överenskommelsen lyder när miljöintressena ska lägga sig platt utan att man ska erkänna att det är så.

Libyens flagga
Sista striden om Sirte i Libyen har inletts läser jag. Men det måste vara en gammal nyhet som av misstag publicerats på nytt. För visst är det månader sedan som rapporteringen hävdade att staden i princip var intagen. Jag uppepar vad jag skrev för några dagar sedan. Rapporteringen från Libyen måste lida av någon sorts "önskerapportering" eller också utelämnas information.

Belgiens flagga
13 juni 2010 hölls det val i Belgien. Men man har fortfarande inte lyckats bilda en ny regering efter valet utan landets leds av en provisorisk interimsregering. En interimsregering som blivit mer långvarig än vad "riktiga" regeringar ibland håller. Belgien har med stor marginal satt nytt världsrekord i att misslyckas med att bilda en koalitionsregering. Problemen bottnar i oenighet mellan fransktalande och flamsktalande. Det är fascinerande att landet där den Europeiska Unionen har sitt säte inte ens enas internt. I dagarna har ännu ett misslyckat försök att lösa konflikten gjorts. Snart återstår bara ett nyval, ett val som inte kommer att lösa konflikten alls. Snarare kommer en lösning att bli ännu mer avlägsen.

För övrigt ser jag att företaget DSBFirst som kör de s.k. Øresundstågen har överklagat beslutet från Arbetsmiljöverket att tågvärdarna inte får jobba ensamma under kvällar och nätter. Själv tycker jag det verkar som om man helt enkelt saknar personal helt och hållet ibland. I veckan var ett av tågen när Kevin pendlade till Halmstad inställt - pga personalbrist. Och jag har märkt en ökad tendens att det helt enkelt aldrig dyker upp någon tågvärd för biljettkontroll under resan. Och detta är av någon anledning extra vanligt förekommande om tåget är lite försenat. Dvs när man verkligen kan behöva prata med en tågvärd.

Oj, ett skratt
Slutligen ser jag att Skattekverulanternas Förening har problem med medlemstillströmningen. Antalet medlemmar rasar och föreningen tvingas sparka personal. Uppdraget slutfört, skulle man kunna säga. Sedan Den Allsmäktige Fredrik och hans profet Anders sattes på tronen har de välbeställda fått rejäl utdelning i form av sänkta skatter och ökade bidrag medan vi lite längre ner på trappstegen har fått våra förhållanden försämrade i form av högre kostnader och sämre stöd. Skattekverulanterna har fått som dom ville. Vi har ju till och med kommit till ett läge där just de välbeställda är de som får bidrag och subventioner riktade till just sig. Se på t.ex. RUT, ROT, sänkt krogmoms och avdrag på gåvor. Bidrag och subventioner som just välbeställda är de som utnyttjar mest. Och inte blir det bättre av att Socialdemokraterna utvecklas allt mer till ett Moderaterna light.

Inga kommentarer: