torsdag 13 oktober 2011

Oinspirerad utfyllnad

Varg
Förra året betalade försäkringsbolaget Agria ut ersättning i 11 fall där jakthundar skadats eller dödats av varg. Man betalade ut ersättning i 12 fall där hundar skjutits av andra jägare. Och man betalade ut ersättning i 93 fall där vildsvin varit framme.

TV4 ska ju starta upp en speciell nyhetskanal på TV. Men den ska tydligen vända sig främst till turister. Den ska nämligen heta TV4 News. Inte TV4 Nyheter eller något sådant på svenska. Tramsenissar!

Den som har pengar tror väldigt ofta att pengarna betyder att man har rätt att ta sig rättigheter som andra inte har. Jag har tidigare tyckt till om att det på flera håll (främst i Fjollträsk naturligtvis) så har boende olovligt sågat ner träd för att få bättre utsikt. Träd som står på kommunens mark eller på andras mark. Det finns flera exempel där träd som stått i vägen förgiftats så att dom dör. Här läser vi om mannen som blev så sur när han inte fick såga ner i skogen att han helt enkelt kalhögg hela området i ren ilska. Och naturligtvis händer det i ett av Stockholms rikemansghetton - Täby. Istället för en lekskog har nu barnen på Milstensskolan ett kalhygge att leka på.

I Stockholm har det varit en ny skandal på ett privat vårdhem, ägd av den multinationella jätten Carema. Och när de anhöriga ville anmäla försökte ledningen muta dom att hålla tyst. Hur var det nu SNS kom fram till? Privatiseringen har inte inneburit några fördelar för kunderna. Sverige har genomfört upprepade privatiseringar. Allt styrt av en politisk och ideologisk fanatism.

Skanneloppetuppladdning: Det blev en sen runda i mörkret och kylan på kvällen. Men jag tog mig runt de 5,5 kilometrarna. Och jag tyckte att det gick riktigt bra att springa trots den sena timmen och att jag var ganska väl påbyltad. Tiden på de 5,5 kilometrarna, 31.00, var nog en halvminut mer än jag gissat. Så uppenbarligen gick det inte lika fort som det kändes.

Och slutligen noterar jag att drevet efter Håkan Juholt fortsätter med att det avslöjas att han inte var ensam om att ha vissa problem med att hålla koll på papperen. I måndags berättade jag om centerpartisten Emil Källström som när drevet var igång kom på att han själv glömt att berätta att flickvännen flyttat in. Och i dag läser vi om hans partikamrat Erik A Eriksson som sålde sin lägenhet men glömde att berätta det och fortsatte att håva in bostadsbidrag i 8 månader innan drevet mot Håkan Juholt gjorde att han kom ihåg försäljningen. Jag skulle mycket gärna vilja se hur den blankett som riksdagsmännen fyller i ser ut. Vad intygar dom? Vad kryssas i? För uppenbart är att Riksdagsförvaltningens blanketter inte är samma pedagogiska mirakel som Försäkringskassans blanketter. Kanske skulle Försäkringskassan kunna förbättra budgetläget genom att låta blankettmakarna ta konsultuppdrag för Riksdagsförvaltningen.

1 kommentar:

Urban Medin sa...

Håller bara med :)
Tittar in ibland för att visa att jag följer med.
Ha det / Urby