tisdag 25 oktober 2011

Moderat nyspråk - kapitel femtioelva

De moderata klavertrampen inom historierevisionismen fortsätter. Jag hörde att till nästa partistämma förbereds en rapport som visar att Moderaterna var första politiska parti på månen.

Sofia Arkelsten
Verklig humor blir att lyssna på DN:s intervju med partisekreteraren Sofia Arkelsten om moderaternas föregångares insatser för den allmänna rösträtten:

Reportern: "Ni var emot fri och lika rösträtt för 90 år sedan."

Sofia Arkelsten: "Nej nej nej, det där är inte korrekt. Vi var ju med och genomförde det"

Reportern: "Det var ni inte. Ni var inte med och genomförde lika rösträtt för 90 år sedan."

Sofia Arkelsten: "Vänta ett tag så ska vi se här"

Sofia Arkelsten: "Jag kan ha..." "Det går ju en del olika Youtube filmer och liknande med fullständigt osanna argument. Vi har naturligtvis fakta på det. Låt mig skicka det till dig så kan vi ta ett samtal efter det."

Reportern: "Jag har inte sagt något om Youtube filmer. Jag säger att ni för 90 år sedan inte var med och drev fram den lika rösträtten. Dåvarande Högerpartiet tyckte inte att kvinnor skulle få rösta."

Sofia Arkelsten: "Jag kan konstatera att jag jobbar på nya Moderaterna. Jag kan ge dig en hemlighet: Vi har förändrats väldigt mycket."

Reportern: "Ni har förändrats väldigt mycket. Men nu sa du att ni var med och genomförde rösträtten och det är helt fel."

Sofia Arkelsten: Tystnad.....

Alla partier har historiskt haft ståndpunkter som i dag känns "fel". Det är inget ovanligt. Och egentligen inget att skämmas över. Om man tar avstånd från det. Men det Moderaterna nu gör, dvs att ljuga om sitt förflutna är något helt annat. Jag kanske ska påpeka att bilden hänvisar till Sofia Arkelstens mutresa till Sydafrika.

Ur led är tiden
Annars ser jag att de billiga klockorna som Flygvapnet köpte inte fungerar till 100%. Dom köpte in 1100 klockor av märket Sjöö Sandström. Klockor som normalt kostar 23.000 kronor per styck. Man har helt enkelt redan fått reklamera ett antal klockor. Man kan ju tycka att en klocka för 23.000 ska helt enkelt inte sluta fungera. Och dom ska tåla mycket. Men militärer har väl inte direkt gjort sig kända för att göra lyckade upphandlingar.

Och på tal om historieförvanskningar så ser jag att Italiens deltidsarbetande premiärminister Silvio Berlusconi hävdat att den italienska ekonomin var mycket bättre än t.ex. den svenska eller brittiska ekonomin. Den mannen är en av världens ledande humorister.

Låt oss därför avsluta med nuvarande statsministern Fredrik Reinfeldt som 1993 skrev boken "Det sovande folket". En bok som gavs ut av Moderata Ungdomsförbundet. Där skriver han bland annat och kritiserade den svenska välfärdsstaten, han kallade den "en omöjlig konstruktion". Numera har han ju i sin retorik ändrat syn på den saken. Boken finns i dag inte att få tag på. Och av någon outgrundlig anledning så är den mer eller mindre försvunnen från Sveriges bibliotek också. Man kan ju tycka att Moderaterna skulle vara så stolta över sin ordförandes första bok att man gav ut den på nytt som historiskt dokument. Men icke, sade Nicke. Men, till författarens förtvivlan så finns det fortfarande möjlighet att läsa boken Det sovande folket på nätet.

Inga kommentarer: